OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM) är en statlig myndighet som arbetar med det maritima och transporthistoriska kulturarvet för att vidga människors världsbild, genom kunskap, upplevelser och engagemang. Vi driver och utvecklar Marinmuseum, Sjöhistoriska museet, Vasamuseet, Vrak – Museum of Wrecks samt Järnvägsmuseet. Myndigheten är sedan 2009 miljöcertifierad enligt ISO 14001:2 015
Om tjänsten
Järnvägsmuseet är i en expansiv fas – mitt i en större ombyggnation av entré, butik och restaurang, samt även i produktion av nya utställningar. Vi söker dig som vill ta ansvar för att bygga upp det nya Järnvägsmuseets kommunikation och varumärke tillsammans med vänliga, engagerade och kompetenta kollegor i en unik miljö. Gemensamt syfte med dina arbetsuppgifter är att locka besökare till Järnvägsmuseet och sprida kunskap om den svenska järnvägens historia. Museet har varit stängt några år och står nu inför en nylansering. Därför finns stora möjligheter för dig att med nya perspektiv påverka museets utveckling.
Du kommer arbeta nära Järnvägsmuseets ledning och har ett stort ansvar i att bygga upp marknadsföringens strategi och taktik för lansering och invigning, såväl som för museets långsiktiga utveckling. Du planerar, strukturerar, genomför och följer upp kommunikationsinsatser och är spindeln i nätet för museets externa kommunikation. Du har även ett övergripande kommunikativt perspektiv på allt som museet producerar och kommunicerar. Du får ett varierande arbete med många delar av kommunikatörens spektrum av arbetsuppgifter. Exempelvis textproduktion för PR, webb, nyhetsbrev, bildkommunikation, uppdateringar på museets webbplats och sociala medier, formgivning, annons- och trycksaksproduktion, såväl som uppföljning och utvärdering. Du deltar och bidrar i arbetet med museets digitala projekt.
Din kompetens och bakgrund
Du ska ha en marknadsföringsutbildning/kommunikationsutbildning från högskola, Berghs School of Communication eller utbildning vi bedömer vara motsvarande. Du ska ha flera års erfarenhet av att arbeta i en motsvarande roll med eget ansvar för ett varumärkes kommunikation, samt av marknadsförarens/kommunikatörens arbetsuppgifter, både strategiskt och operativt. Du har kunskap och erfarenhet av vad som krävs för att ett budskap ska ta sig igenom ”bruset” och hur du mäter och följer upp om du lyckats. Du är en skicklig skribent som kan anpassa texter mot olika målgrupper och kanaler, till exempel PR, webb och marknadsföringstexter. Du har erfarenhet av PR-arbete och hur du bygger goda medierelationer. Du har god kunskap om hur sociala medier fungerar och erfarenhet av att ha producerat, publicerat, modererat och följt upp inlägg. Du är formsäker och har erfarenhet av att arbeta med bilder, grafisk form och tryckprocesser. Du har god kunskap och erfarenhet av Episerver eller motsvarande webbpubliceringsverktyg och känner dig trygg att arbeta med Adobe-paketet, framförallt InDesign och Photoshop. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av marknadsföring/kommunikation av besöksmål och turism.
Dina egenskaper
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Du är en kreativ, ordningsam och ansvarsfull person med en positiv attityd, som metodiskt driver ditt arbete framåt. Du trivs med att arbeta både strategiskt och operativt. Din förmåga att växla mellan arbetsuppgifter, prioritera och samtidigt hålla god ordning och reda är starka egenskaper hos dig. Du tar fram träffsäkra lösningar genom att ställa rätt frågor, vara lyhörd och vetgirig och hålla vad du lovar. Du är bra på att samarbeta och att skapa och behålla kontakter, både internt och externt. Du blir ensam kommunikatör med placering i Gävle och har teamet med kommunikationskollegor i Stockholm och Karlskrona. Men du kommer förstås ha ett nära samarbete med kollegorna på Järnvägsmuseet. Du blir snabbt en i gänget genom din nyfikenhet och för att du tycker om att ha kollegor att bolla idéer med, utmana och utmanas av men framförallt utvecklas med.
Mer om oss
Tjänsten är placerad vid Kommunikationsenheten som tillhör Avdelningen kommunikation och stöd. Enheten har ansvar för myndighetens och museernas all kommunikation, intern såväl som extern och ansvarar för utveckling och förvaltning av myndighetens och museernas webbplatser och intranät. Enheten levererar kommunikationslösningar för en mängd olika behov i ett högt tempo, alltid med mål och syfte i fokus och målgruppens situation och behov i centrum. På enheten arbetar 14 personer som är placerade i Karlskrona, Stockholm och Gävle.
Anställning
Tillsvidareanställning, heltid. 6 månaders provanställning kan komma att tilläpas. Tillträde enligt överenskommelse.
Lön
Månadslön, vi tillämpar individuell och differentierad lönesättning. Ange löneanspråk i din ansökan.
Kontaktpersoner
Sofie Aspelin, Kommunikationschef: 08-519 558 25
Fackliga kontaktpersoner
ST:
Robert Herpai, SACO: 026-455 14 62
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 13 november genom att registrera din ansökan via länken till vår hemsida. Vid en intervju kommer vi att be om arbetsprover.
Övriga upplysningar
Statens maritima och transporthistoriska museer är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Normalt gäller ingen sekretess för de uppgifter som behandlas i din ansökan. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen. SMTM har som målsättning att i personalsammansättningen spegla den mångfald som finns i samhället. Har du rätt kompetens är du intressant för oss, oavsett kön, könsidentitet och uttryck, ålder, sexuell läggning, funktionsnedsättning, religion eller etnisk tillhörighet.
SMTM har tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringsföretag och liknande.