Marknadskoordinator - vikariat

Arbetsbeskrivning

Marknadskoordinatorn arbetar tillsammans med marknadschefen för Lernia Utbildning och är ansvarig för att driva marknadsarbetet för ett eller flera affärsområden. Han/hon är del av Lernias marknadsorganisation där marknadsarbetet koordineras och planeras tillsammans med övriga marknadschefer/-koordinatorer och affärsstöd. Marknadskoordinatorn ska självständigt kunna driva den strategiska, taktiska och operativa marknadsföringen för affärsområdet. Rollen innebär även funktionellt ansvar för att driva och implementera koncernövergripande kommunikation i samverkan med affärsstöd. Rollen kommer att ha extra fokus på Lernia Utbildnings kommunikation mot befintliga och potentiella utbildningsdeltagare. Rapporterar till marknadschefen för Lernia Utbildning. Rapporterar (funktionellt) även till affärsstöd marknad, samt driver koncerngemensamma projekt. Utmaningar och ansvar: Strategisk marknadsföring Utveckla marknadsstrategi för affärsområdena utifrån affärsplan och mål Genomföra målgruppsanalys Ta fram marknadsplan, inkl. aktivitetsplan, budget, marknadsmål Utveckla budskap och kommunikation baserat på kundinsikt Marknadsaktiviteter Planera och genomföra marknadsaktiviteter för affärsområdena Vux och Sfi Uppföljning och mätning av marknadsmål Hantera byråkontakter Beställning av kommunikationsmaterial från servicecenter Förse platschefer mer rätt verktyg Löpande koordinering av marknadsarbetet Koordinerar analys/strategi/budskap/aktiviteter med affärsstöd och övriga bolag Involverar rätt personer i planering och genomförande (VD, affärsområdeschef, platschef etc) Funktionellt ansvar för område inom marknad (se ansvarsområden inom marknad) Driver koncernövergripande projekt inom ett område i samverkan med affärsstöd Marknadskoordinatorns arbete följs upp och kopplas till marknadsmål som kännedom, preferens, attityd och NKI Ansvarsområden inom marknad: Marknadsanalys Marknadsstrategi Marknadscontrolling Säljstöd/CRM PR/information/CSR och sponsring Webb Externa kampanjer Intern kommunikation Produktion Visuell identitet Metoder, processer och verktyg Kravprofil: Affärsförståelse, analytisk förmåga, Strukturerad, noggrann och resultatinriktad Förmåga att omvandla marknadsstrategi till marknadsaktiviteter som leder till önskat resultat Duktig på muntlig och skriftlig kommunikation (exempelvis kunna utveckla säljande budskap) Förmåga att navigera och bygga relationer inom organisationen och gentemot externa intressenter Vara driven och ha en "can do" attityd Bakgrund och erfarenhet: Har minst 5 års erfarenhet från strategiskt och taktiskt marknadsarbete Erfarenhet från roll med marknadsansvar och budgetansvar Gärna erfarenhet från marknadsföring mot konsumentmarknad Ha examen inom marknadsföring/ekonomi, t ex Civilekonom

Sammanfattning

Liknande jobb


1 november 2024