OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 39 000 invånare.
I kommunens verksamheter arbetar 3000 personer inom 370 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.
Omsorgsförvaltningen med cirka 1200 anställda omfattar de tre verksamhetsområdena ordinärt boende, vård- och omsorgsboende och specialenheter. I samtliga tre områden organiseras vård- och omsorg till äldre och funktionsnedsatta. De tre verksamhetscheferna ansvarar för respektive område i alla lagrum tillsammans med totalt 33 chefer på operativ nivå. Utöver ledningsgrupp och linjeorganisation finns funktioner såsom handläggarenhet, administrativt stöd, ekonomer, utvecklare,MAS, MAR mfl.
Omsorgsförvaltningen erbjuder ett meningsfullt och betydelsefullt arbete. Vår strävan är att vård och omsorg skall bygga på samarbete mellan den enskilde, närstående och medarbetare.
ARBETSUPPGIFTER
Som MAS (medicinskt ansvarig sjuksköterska) ansvarar du för att patienterna får en säker och ändamålsenlig vård och behandling av god kvalitet inom kommunens ansvarsområde.
Ansvaret regleras i Hälso- och sjukvårdslagen § 24 och Patientsäkerhetsförordningen § 7:3.
Ansvaret avser den vård och behandling som patienten ges samt de krav som ställs på bl.a. läkemedelshantering, dokumentation, anmälan av skador och teknisk säkerhet.
MAS skall upprätthålla och utveckla verksamhetens kvalitet och säkerhet inom ramen för det ledningssystem som ska finnas inom verksamheten. Vidare ska MAS tillse att författningsbestämmelser och andra regler är kända och efterlevs, att det finns behövliga direktiv och instruktioner för sjukvårdsverksamheten, att personalen har den kompetens som verksamheten kräver och att patienten får den vård och behandling som ordinerats av läkare.
Ditt uppdrag innebär bl a att tillse så att det finns sådana rutiner att kontakt tas med läkare eller annan hälso- och sjukvårdspersonal när patientens tillstånd kräver det, att beslut om att delegera ansvar för vårduppgifter är förenliga med säkerhet för patienterna, att anmälan görs till den nämnd som har ledningen av hälso- och sjukvårdsverksamheten, om en patient i samband med vård eller behandling drabbas av eller utsätts för risk att drabbas av allvarlig skada eller sjukdom.
Du medverkar i
kompetens-/metod-/kvalitetsutveckling inom kunskapsområdet. Att omvärldsbevaka, följa forskning och utveckling inom området och vara drivande i utvecklingsfrågor gällande hälso- och sjukvård ingår i arbetet. Du ska också ge kontinuerligt stöd och vägledning till chefer och deras medarbetare.
KVALIFIKATIONER
Du är legitimerad sjuksköterska med en lämplig vidareutbildning och har en flerårig erfarenhet av praktiskt arbete som sjuksköterska. Du har mycket goda kunskaper om HSL och goda kunskaper i SoL, LSS samt övrig lagstiftning för kommunal verksamhet.
Vi kommer att lägga särskild vikt vid följande kompetenser:
Du har ett självständigt arbetssätt samtidigt som du är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard. Du har god samarbetsförmåga och relaterar till din omgivning på ett lyhört och smidigt sätt samt har lätt för att kommunicera i såväl enskilda möten som i små och stora grupper. Ett professionellt förhållningssätt och gott omdöme är en förutsättning. Du har ett pedagogiskt arbetssätt där du säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Det är meriterande med kunskap och erfarenhet av kommunal hälso- och sjukvård.
Du har gärna erfarenhet av självständigt arbete i ledande ställning.
Körkort och tillgång till bil är en förutsättning.
ÖVRIGT
I denna rekrytering kommer fortlöpande urval att tillämpas, vilket innebär att du kan komma att bli kontaktad innan sista ansökningsdag.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Sandvikens kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Aditro recruit/Offentliga jobb och inte via e-post eller pappersformat.
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anne-Lie Adolfi
026-24 17 69
Annika Stadin
026-24 15 34
Petra Winberg
026-24 15 34
Sabina Johansson
026-24 03 63
Pia Linde
026-24 20 78
Inglis Skoog
026-24 19 88
Linda Sohlberg
026-24 18 19
Enhetschef Annika Einarsson
026-24 15 97
Vårdförbundet Pia Linde
026-24 20 78
Personalsekreterare Anne-Lie Adolfi
026-24 17 69