OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Dödsorsaksregistret är ett av Socialstyrelsens viktigaste register. Registret ger underlag för den officiella statistiken om dödsorsaker i Sverige. Registrets data används också för beskrivningar av befolkningens hälsa, som underlag för insatser i hälso- och sjukvården och för forskning.
Dödsorsaksregistret skapas i sin helhet på Socialstyrelsen utifrån uppgifter som lämnats av läkare på dödsorsaksintyg. Arbetet består främst i att klassificera diagnoserna i döds-orsaksintygen utifrån det internationella klassifikationssystemet ICD-10. Arbetet styrs av WHOs regelverk och du kommer att arbeta i ett team med andra.
Till gruppen som arbetar med att skapa dödsorsaksregistret söker vi nu ytterligare en medarbetare. Tjänsten är placerad på enheten för register, som ingår i avdelningen för register och statistik. Enheten för register ansvarar för förvaltning och vidareutveckling av register som används för forskning, statistik samt uppföljning och utvärdering.
Din roll kommer att vara att klassificera dödsorsaker utifrån gällande regelverk. Arbetet kan även utifrån din kompetens få inslag av andra arbetsuppgifter.
Vi söker dig som har
• eftergymnasial utbildning inom relevant område t.ex. medicinsk sekreterare, vårdadministratör
• kunskap om och erfarenhet av att arbeta med medicinsk terminologi och sjukdomslära
• mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
• goda kunskaper i engelska i tal och skrift.
För att lyckas i rollen är du strukturerad, noggrann och nyfiken. Du har lätt för att ta till dig nya system och regelverk. Samarbete är viktigt för dig samtidigt som du trivs med rutinmässiga uppgifter som kräver fokus och självständigt arbete. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av att arbeta med ICD-10
• erfarenhet av att delta i utveckling av verksamhet och/eller arbetsverktyg
• statistikkunskaper
• akademisk utbildning.
Anställningsinformation
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning och start efter sommaren. Placeringen är på Socialstyrelsens kontor i Stockholm. Välkommen med din ansökan senast den 31 maj 2020. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Ange diarienummer 2.6.1-16633/2020.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Alexandra Falke. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Carolin Karlsson. Fackliga företrädare är Rose-Marie Nylander för SACO och Magnus Göransson för ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055