OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1500 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera IT-tjänster till verksamheten. Statens servicecenter nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT-infrastrukturen och applikationsportföljen. En viktig del i uppdraget är att kunna upphandla, följa upp och utveckla IT-tjänster som levereras av externa leverantörer.
På IT-avdelningen ges du möjligheten att ha placeringsort antingen i Östersund eller Norrköping. Avdelningen består av fyra enheter, IT-projektenheten, IT-arkitektur- och säkerhetsenheten, IT-leveransenheten och IT-förvaltningsenheten. Vi är totalt cirka 60 medarbetare på avdelningen och vi representerar en arbetsplats med hög kompetens, trevliga kollegor och ett närvarande ledarskap. Vi uppmuntrar till ökad mångfald och jämställdhet.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Arbetet med IT-säkerhet inom Statens servicecenter handlar om att förebygga, upptäcka och säkerställa åtgärder av teknisk natur såväl som brister relaterade till arbetssätt. I din roll som IT-säkerhetsspecialist behöver du ha förståelse för tekniska system i kombination med verksamhetskunskap om risker, brister och hot. Du kommer att kontinuerligt följa upp IT-säkerhetsarbetet inom myndigheten.
Vi erbjuder en tjänst med stor möjlighet till eget ansvar och frihet i utförande av arbetsuppgifter.
Exempel på arbetsuppgifter:
• Kontinutitetsarbete
• Revidera och förvalta kontinutetsplan
• Planera och leda övningar
• Stöd till förvaltning i arbetet med återställningsplaner
• Säkerhetsgranskningar av pågående leveranser och nya systemstöd
• Planera och avropa externt stöd för säkerhetsgranskning
• Planera och följa upp effekter av vidtagna säkerhetsåtgärder i en leverans
I tjänsten ingår en aktiv roll i hanteringen av IT-säkerhetsincidenter samt att du bidrar till områdets utveckling och enhetens totala IT-säkerhetsförmåga.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen eller motsvarande annan utbildning inom området som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• Dokumenterad flerårig erfarenhet från att ha arbetat med strukturerat IT-säkerhetsarbete
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att vara förtroendeingivande
• Kunna vara självständig i ditt arbete
• Att kunna arbeta strukturerat i ditt arbete
• God kommunikativ förmåga som gör att du kan uttrycka dig väl både muntligt och skriftligt på svenska för att tydligt kunna förmedla budskap
• God samarbetsförmåga och kunna samverka med andra organisationer och intressenter för att åstadkomma resultat
• Att kunna ha ett helhetsperspektiv inom säkerhetsområdet
Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete med ledningssystem inom informationssäkerhet (ISO27001 eller motsvarande)
• Certifiering som CISSP, Security+ eller motsvarande
• Dokumenterad erfarenhet av etablerade projektmetodiker som PEJL, PPS, PROPS eller motsvarande
• Dokumenterad erfarenhet av IT-säkerhetsarbete inom följande områden:
• Audit och säkerhetsloggning
• Identity and access management
• Systemintegration och integrationsplattformar
• Kontinuitet och riskplanering
Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare. Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning. Anställningen är placerad i antingen Östersund eller Norrköping. Startdatum efter överenskommelse. Anställningen kan innebära visst resande.
Intervjuer sker efter ansökningstiden gått ut.
Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast den 21 augusti.
För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.