OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Regeringen inrättade under våren 2017 ett digitaliseringsråd under ledning av digitaliseringsminister Peter Eriksson. Samtidigt gav regeringen PTS i uppdrag att stödja rådets arbete genom att inrätta och driva ett kansli för administration och analys.
Syftet med Digitaliseringsrådet är att bidra till bättre samordning och ett effektivt genomförande av regeringens digitaliseringspolitik med det övergripande målet att Sverige ska bli bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Detta kommer du som medarbetare på digitaliseringskansliet vara med att bidra till.
I uppdraget ingår att följa utvecklingen jämfört med andra länder och i förhållande till regeringens strategi Ett hållbart digitaliserat Sverige, att på olika sätt främja utvecklingen mot regeringens mål samt att vid behov föreslå konkreta åtgärder.
Som medarbetare på kansliet kommer du att få vara med att starta upp, utveckla, och driva enhetens verksamhet. Det innebär att du och dina kollegor bland annat ska:
• bistå Digitaliseringsrådet och dess eventuella arbetsgrupper i att uppfylla sitt uppdrag
• göra kvalificerade utredningar på området samt kvalitativa och kvantitativa utvärderingar
• samverka brett med såväl interna som externa aktörer
• förbereda och organisera möten för Digitaliseringsrådet och dess arbetsgrupper samt ta fram och föredra underlag för diskussioner och beslut
• bidra till att digitaliseringens möjligheter synliggörs och diskuteras exempelvis genom att genomföra seminarier
Vi söker fyra medarbetare med universitets- eller högskoleutbildning med för tjänsterna relevant inriktning. Eftersom en stor del av tjänsterna innebär utredningsarbete, rapportskrivning och kontakt med interna och externa aktörer ser vi även att du har en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska.
Enheten är under uppbyggnad. Inriktningen är att enheten ska bestå av en chef och fyra medarbetare med olika kompetenser som kompletterar varandra.
För att bygga en bra sammansättning har vi många kompetenser som är meriterande för tjänsterna:
• god kännedom om digitaliseringens möjligheter och dess inverkan på samhällsutvecklingen
• god kännedom om marknaden för elektronisk kommunikation
• god kännedom om organisationer och aktörer som verkar på området
• projektledar-/ledarskaps-/samverkansutbildning eller motsvarande
• erfarenhet från arbete inom regeringskansliet, statlig utredning eller motsvarande
• erfarenhet av samverkan mellan olika typer av aktörer
• erfarenhet av arbete med omvärldsbevakning
• erfarenhet av insamling och analys av data samt arbete med indikatorer
• erfarenhet av arbete med kommunikationsfrågor
Att följa, försöka förstå och visa på digitaliseringen och hur dess möjligheter tas tillvara med stöd av data, analys, statistik och indikatorer är centralt i arbetet. Vi tror att minst en av er kommer att vara duktig på och intresserad av att driva på detta arbete.
Som person är du ansvarstagande och driven. Du har en pragmatisk och prestigelös inställning och ser ofta lösningar och möjligheter. Vidare har du en god samarbetsförmåga och tycker om att kommunicera med andra människor, både internt och externt.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att bidra till vår kultur förväntas alla PTS-medarbetare ha välutvecklade förmågor kring flexibilitet, initiativrikedom och samarbete. Då kan vi utveckla verksamheten och trivas tillsammans.
Enheten hör till PTS stab och utgör ett kansli åt regeringens Digitaliseringsråd. Mer information finns på www.digitaliseringsradet.se
Hos oss får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vi är angelägna om att våra medarbetare mår bra och har förutsättningar att uppnå goda arbetsresultat. Vi har intressanta och utvecklande arbetsuppgifter och tillgång till kompetensutveckling för alla. Friskvård är en del av arbetet och vi värdesätter en god balans mellan arbete och fritid.