Medarbetare till korttidshem enligt LSS

Arbetsbeskrivning

Sala kommun har 2 000 medarbetare som varje dag levererar samhällstjänster till 22 000 kommuninvånare. En långsiktig ekonomisk, social och miljömässig hållbar utveckling är den naturliga utgångspunkten för alla våra verksamheter i en kommun som växer och som ska präglas av livskraft i hela kommunen.

Vård- och omsorg söker en ny medarbetare till korttidshemmet Skräddargränd. På korttidshemmet vistas barn, ungdomar och unga vuxna efter beslut från biståndshandläggare. Målet med insatsen ser olika ut för varje individ. Det kan till exempel vara i syfte att få miljöombyte, rekreation, bryta beroendeförhållanden från föräldrar, förberedelse inför vuxenlivet eller att avlasta anhöriga.


Vi erbjuder

Ett varierande arbete i hemlik miljö. Där du tillsammans med dem som är på korttidshemmet får vara med och planera deras vistelse. Som kontaktman får du en nyckelroll för ett par av personerna där du tillsammans med dessa upprättar en genomförandeplan där planeringen av insatsen framgår. Du får en viktig roll där du är med och stöttar unga personer i deras personliga utveckling. Du får också tillsammans med fem kollegor och enhetschef vara med och planera för verksamheten i stort och för verksamhetens utveckling.


Arbetsuppgifter

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att stödja dem som vistas på korttidshemmet utifrån beslutet om korttidsvistelse och en individuellt utformad genomförandeplan. Det kan i praktiken handla om att träna på att laga mat, tvätta eller handla. Sociala aktiviteter såsom utflykter, kubbspel eller restaurangbesök. Du skall vara med och planera samt utforma insatserna, så att det stärker den enskildes möjlighet att leva ett så självständigt liv som möjligt samt delta i samhällslivet.

I arbetsuppgifterna ingår även att dokumentera och följa upp insatserna. Du ska ha kontakt med anhöriga, skola, arbete och andra aktörer som kan behövas kring de insatsberättigade. Arbetet innebär stor flexibilitet där du kan få arbeta i flera team inom grupp- och servicebostäderna beroende på verksamhetens behov.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har erfarenhet av att möta personer med funktionsnedsättning och/eller psykiatriska diagnoser. Meriterande är om du har erfarenhet av att arbeta med barn med funktionsnedsättning. Du har kunskap inom gällande lagstiftning och erfarenhet och kunskap inom social dokumentation. Du har en värdegrund där du har en grundläggande respekt för det individuella självbestämmandet och den enskildes integritet. Du har ett trevligt och professionellt bemötande. Som person är du trygg i dig själv, initiativrik, engagerad och lösningsfokuserad. Du ska kunna arbeta både självständigt och i grupp. Du ska vara positiv till utveckling och förändringsarbete.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av att göra scheman, är en duktig organisatör och kan vara ett stöd i att upprätta verksamhetsrutiner. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med Alternativ och kompletterande kommunikation. Du ska ha mycket god datavana, vi dokumenterar i elektronisk journal. Goda kunskaper i svenska språket, i tal och skrift. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Vi vill att du har dokumenterad utbildning från en gymnasial utbildning inom vård- och omsorg med inriktning funktionsnedsättning eller KY/YH-utbildning kopplat till området, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren kan bedöma likvärdig. Meriterande är om du har en högskoleexamen som socionom, beteendevetare eller annan utbildning som arbetsgivaren kan bedöma likvärdig.

Anställningsvillkor


Vi tillämpar individuell lönesättning

80% med arbetstiden förlagd till dagar, kvällar, helger, nattjour vakna nätter kan ingå

Vi tillämpar individuell lönesättning

Utdrag från polisens belastningsregister ska visas upp vid anställning. Vi ser gärna att du har B-körkort och körvana

Vi tillämpar årsarbetstid

Vård och omsorg erbjuder sina anställda förmånliga friskvårdserbjudanden. Rökfri arbetsplats tillämpas.

Tillträde

Enligt överenskommelse om erforderliga beslut fattas

Provanställning kan komma att tillämpas

Ansökan
Ansök senast 2016-08-23. Vi tar inte emot ansökningar via e-post.

Upplysningar
Vill du veta mer om tjänsten kontakta:

Enhetschef Martina Preinitz 0224-74 90 32 martina.preinitz@sala.se

Facklig representant

Kommunals exp. 0224-74 70 91

Vi undanber oss vänligen men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sala kommun .
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 9 augusti 2016

Besöksadress

Box 304 73325 Sala
None

Postadress

None
., .

Liknande jobb


28 november 2024

28 november 2024

28 november 2024