OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varberg har unika möjligheter med sitt läge, havet och naturen. För att utnyttja den fulla potentialen ska Varberg utvecklas till ”Västkustens kreativa mittpunkt”. För att lyckas krävs nytänkande, framåtanda, kunskap och mod. Vår Vision 2025 skapar förutsättningar för tillväxt i hela kommunen och en fantastisk livsmiljö. I Varbergs kommun bor drygt 60 000 invånare och befolkningen ökar stadigt. Företag och människor har upptäckt fördelarna med Varberg och söker sig till en kommun med hög livskvalitet.
Vi söker nu tre medarbetare till projektet BRB (Be Right Back)
Tre medarbetare med olika akademisk bakgrund och där personlig lämplighet för målgruppen elever är avgörande. Kunskap och erfarenhet av arbete med barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionshinder (NPF) och autismspektrumtillstånd (AST) är ett krav i samtliga tjänster:
- En operativ koordinator på heltid i projektet. I denna tjänst ingår att ha huvudansvar för kontakten med målgruppen elever, att samordna olika myndigheters insatser för eleverna, ha kontakt med projektets olika samarbetspartners, näringsliv och referensgruppen samt att dokumentera och bereda ärenden till styrgruppen. Du som söker har med fördel utbildning inom något av följande områden; fritidspedagog, fritidsledare, specialpedagog, speciallärare, lärare, studie- och yrkesvägledare eller beteendevetare.
- En socialpedagog, pedagog/lärare i estetiska ämnen eller motsvarande på deltid.
- En arbetsterapeut på deltid och med tidigare arbetslivserfarenheter i förhållande till barn och ungdomar med autismspektrumtillstånd (AST), då målgruppen elever vanligen har perceptionstörningar som behöver kartläggas.
BRB är ett projekt som drivs i samverkan mellan Kultur- och fritidsförvaltningen, Barn- och utbildningsförvaltningen och Socialförvaltningen. Syftet med projektet Be Right Back (BRB) är att tidigt i grundskolan möta elever i behov av extraordinära alternativa lösningar. Utgångspunkt för arbetet tas i hälsofrämjande lösningar som syftar till att bryta negativa mönster av långtidsfrånvaro eller ökande ströfrånvaro. Ett led i att hitta tillbaka till en fungerande skolgång. Målgrupp är elever 12-16 år där skolans stödinsatser inte varit tillräckliga.
Projektet BRB förväntas utveckla en organisationsmodell, som möjliggör genomtänkta, strukturerade och individuellt anpassade aktiviteter, där individens styrkor, intressen och förutsättningar styr vilka insatser som erbjuds. Dessa anpassningar kan vara av rehabiliterande art som under en period kan ersätta ordinarie skolverksamhet i syfte att på sikt öka elevens skolnärvaro.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetsmetoder i projektet bygger vidare på redan befintliga kunskaper, kompetenser och erfarenheter från kommunens stödfunktioner Steget vidare, Bäring och Flexteam. Utgångspunkt är att utgå från elevens styrkor och intressen. Inledningsvis är fokus på ”rehabiliterande” och stressreducerande insatser där relationsbygge och hälsa står i centrum. Åtgärder kan exempelvis vara kultur- och fritidsaktiviteter, ADL-träning, perceptionsfrämjande åtgärder och att utveckla coping-strategier. En viktig del i arbetet innebär att kunna erbjuda innovativa idéer som gagnar elevens utveckling i skolarbetet samt att använda ett inkluderande arbetssätt.
KVALIFIKATIONER
• Arbetsterapeut med adekvat utbildning och arbetslivserfarenheter i förhållande till barn och ungdomar med autismspektrumtillstånd (AST)
• Socialpedagog, pedagog/lärare i estetiska ämnen eller motsvarande
• Operativ koordinator med utbildning inom något av följande områden: fritidspedagog, fritidsledare, specialpedagog, speciallärare, lärare, studie- och yrkesvägledare eller beteendevetare
• Erfarenhet av arbete med barn och ungdomar i ålders- och målgruppen
• Dokumenterad kunskap och erfarenhet om neuropsykiatriska funktionshinder
? Du har intresse för och erfarenhet av arbete med barn och ungdomar i komplex inlärnings- och livssituation.
? Du är intresserad av utvecklingsarbete, då arbetet syftar till att skapa bättre förutsättningar för målgruppen att få en likvärdig skolgång.
? Ditt förhållningssätt präglas av att du söker styrkor och resurser hos barnet. Du har en inkluderande elevsyn, ett positivt förhållningssätt, är lösningsinriktat och har mod att utmana till utveckling.
? Du arbetar självständigt såväl som nära i tvärprofessionellt samarbete. Du har mycket god samarbetsförmåga och ser fördelarna med det kunskaps- och erfarenhetsutbyte som teamarbetet för med sig. I teamet och i samarbetet med andra har du en förmåga att skapa positiva möten.
? Du har ett flexibelt arbetssätt och en mycket god förmåga att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt.
? Din kommunikation kännetecknas av tydlighet där du säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter.
? Du håller dig uppdaterad inom ditt område vad gäller ny forskning och vad som genom beprövad erfarenhet är framgångsrika metoder och förhållningssätt.
? Du är personligt mogen och har god självkännedom.
Det är meriterande om du har goda kunskaper inom grupprocesser, utvecklingspsykologi, motiverande samtal och systemteori.
ÖVRIGT
Intervjuer är planerade till den 27/5, 3/6, 7/6 och 8/6
Tjänsterna tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel