OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Om du är initiativtagande och självgående, lösningsorienterad och uthållig samt strukturerad och målfokuserad kanske detta jobb är något för dig!
Statens servicecenters verksamhet ökar i omfattning. Kärnverksamheten är sedan den 1 juni 2019 organiserad i två divisioner, en för medborgarservice och en för myndighetsservice. Stödverksamheten är organiserad i ett flertal centrala stöd- och ledningsfunktioner, varav en är den nyinrättade ledningsstaben. Stabens uppdrag är att stödja styrelsen, generaldirektören och ledningsgruppen i den övergripande ledningen, styrningen och uppföljningen av myndigheten.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Den nyinrättade ledningsstaben är under utveckling så arbetsuppgifterna kommer variera. Din vardag kommer därmed vara omväxlande och präglas av en central stabs uppdrag att stödja myndighetens ledning. Flera av arbetsuppgifterna kommer vara komplexa och utföras under tidspress. Gränsytorna kommer vara många och kontaktnätet stort.
Några exempel på specifika uppgifter är att samordna beredningar inför myndighetens ställningstagande samt utveckla metoder och modeller till stöd för verksamheten, exempelvis verksamhetsplanering. Du kan även komma få ställa relevanta krav på ett samlat verksamhetsledningssystem. Omvärldsbevaka och driva styrmodellsutvecklingen mot vår vision och målbild är två andra aktuella arbetsuppgifter. Så också aktiv medverkan i olika former av arbetsgrupper samt att arbeta med förändringsledning. Det skulle exempelvis kunna vara att standardisera och digitalisera verksamheten. Därtill bistå andra i beredningar samt utgöra ett administrativt stöd till stabschefen avseende exempelvis uppföljning och den centrala krisledningen.
Kvalifikationer och egenskaper
Vi söker dig som har examen på universitets-/högskolenivå inom t.ex. statsvetenskap, ekonomi, juridik eller annan inriktning som vi bedömer relevant samt flerårig erfarenhet från:
• självständigt och kvalificerat handläggnings- eller utvecklingsarbete inom offentlig verksamhet
• verksamhetsstyrning, verksamhetsutveckling eller förändringsledning i större organisation (gärna i myndighet)
• att ha arbetat med omvärldsbevakning och frågeställningar ur ett stödjande perspektiv på strategisk nivå (styrelse, generaldirektör och/eller ledningsgrupp eller motsvarande)
• att initiera, driva och samordna verksamheter
• att hålla samman komplexa beredningsprocesser under tidspress
Dessutom är det meriterande om du har:
• erfarenhet av kontakter med eller arbete inom Regeringskansliet
• arbetat med risker och system för intern styrning och kontroll
• erfarenheter från större förändrings-/effektiviseringsprocesser
• implementerat resultatet av större utveckling av arbetssätt stött av IT
Vidare ska du ha:
• driv och framåtanda och kunna ta egna initiativ samt uthålligt slutföra arbetsuppgifterna
• förmåga att arbeta i ett team på ett målfokuserat och lösningsorienterat sätt
• god dokumenterad samarbetsförmåga
• förmåga att analysera, planera och strukturera ditt arbete
• administrativ kompetens
Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare och vi tillämpar sex månaders provanställning. Anställningen är placerad i Stockholm alternativt annan ort, efter överenskommelse.
Befattningen är vidare placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.
Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 31 maj 2020!
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.