OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Västerviks kommun
I Västerviks kommun värnar vi om varje medarbetares arbetsmiljö. Vi vill att alla medarbetare ska trivas och utvecklas i sin yrkesroll. Hos oss ska alla gå till jobbet med en positiv känsla.
I kommunen arbetar vi bland annat med pedagogik, vård och omsorg, samhällsbyggnad, kultur, räddningsarbete och arbetsmarknad. Vi har jobb som är inspirerande och meningsfulla. Vi skapar livskvalitet och gör skillnad för människor varje dag.
Vill du ha ett jobb där din insats är betydelsefull för andra människor? Då passar du hos oss!
Vår vision inom Barn- och utbildningsförvaltningen är:
KOMPETENS FÖR LIVET Lust att lära – rätt att lyckas. Alla barn och elever är nyfikna, kreativa och tänkande. Hos oss har alla en känsla för tolerans och solidaritet. Vi möter barn och elever med höga förväntningar. Vi tror på deras förmåga att lyckas i lärandet för livet. I vårt arbete är mötet med barn och elever, undervisning, medarbetarskap och ledarskap centrala delar för att nå vår vision.
Vi söker en medarbetare med adekvat utbildning till vår resursgrupp som är under uppstart.
Dina arbetsuppgifter
Har du erfarenhet av och en vilja att arbeta med elever för den särskilda undervisningsgruppen som av olika anledningar behöver bemötas med hög kompetens? I så fall är rätt du person. Verksamheten kommer att ha plats för ett fåtal elever i behov av intensivt, riktat stöd som är anpassat efter målgruppens behov. Dina arbetsuppgifter innebär att enskilt och tillsammans med kollegor planera, genomföra och utvärdera arbetet enligt skolans styrdokument och med vår vision i sikte.
Förutom samarbetet med ordinarie skola, finns olika stödresurser knutna till verksamheten, tex centrala barn- och elevhälsan. Verksamheten kommer också ha ett nära samarbete med socialtjänsten och regionen.
Under elevens vistelsetid i resursgruppen kommer du att tillsammans med eleven, vårdnadshavare och hemskolan skapa förutsättningar så att eleven i lagom takt kan återgå till ordinarie undervisning. Detta kan ta kortare eller längre tid och innefattar att stressreducera samt att skapa balanserade dagsschema och fungerande rutiner för undervisning. För att möjliggöra en god återgång till ordinarie skola eller annan skola ger du handledning och formar strategier för såväl elev som skola och vårdnadshavare. Relationellt arbete är centralt.
Du kommer ingå i ett elevhälsoteam med hög kompetens. Du kommer också få kompetensutveckling och handledning kontinuerligt. Under elevens placering är du mentor och har kontakt med relevanta instanser och personer.
Din kompetens
Vi söker lärare, socialpedagog, socionom, fritidspedagog, eller person med adekvat utbildning som arbetsgivaren finner relevant, har erfarenhet av att arbeta med elever i stort behov av stöd. Intresse för att utvecklas i bemötandet av elever med utåtagerande problematik är ett krav.
För att lyckas och trivas hos oss behöver du ha god förmåga att samarbeta, vara lyhörd och ha lätt för att sätta dig in i andra människors perspektiv. Det är också viktigt att du är flexibel och lätt kan anpassa dig till ändrade omständigheter i verksamheten. Du behöver vara trygg i dig själv, stabil och ha god självinsikt.
Arbetet kräver vidare att du har god initiativrikedom, en positiv elevsyn och att du är bra på att bygga relationer. Du klarar av utmaningar, är aktiv i verksamhetens utveckling och har hög social kompetens.
Förutom att du har adekvat utbildning har du eleverna i centrum och ser såväl möjligheter som styrkor för att få eleverna att lyckas i sitt lärande. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Det är ett krav att du har arbetat med elever inom målgruppen och/eller i särskild undervisningsgrupp.
Övrigt
Tjänsterna omfattas av registerkontroll. Sökande måste uppvisa utdrag från polisens belastningsregister innan anställning sker.
Intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan!
Information
Vi tar endast emot ansökningar via vår hemsida.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.