OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?
På kommunkontoret arbetar cirka 350 medarbetare inom strategiska funktioner. Tillsammans säkerställer vi att kommunen är en effektiv och modern organisation. Just nu befinner vi oss på en spännande utvecklingsresa med målet att fungera som en motor i utvecklingen av hela organisationen. Där vi tar ansvar för helheten, och sätter medborgarnas bästa i fokus.
Om oss
Medborgarcenter är vägen in till Lunds kommun.
Vi är ett tjugotal kommunvägledare med bred kunskap om kommunens olika verksamheter som dagligen hjälper medborgare i enklare kommunala ärenden. Tillsammans arbetar vi för att ge snabb, tillförlitlig och god service.
Just nu söker vi en vikarierande kommunvägledare från september 2023 till och med 7 januari 2024.
Arbetsuppgifter
Som kommunvägledare på medborgarcenter hjälper och vägleder du medborgare i alla kommunens verksamhetsområden. Det kan till exempel handla om förskoleplaceringar, bygglov eller försörjningsstöd. Telefonen är den viktigaste kontaktvägen, men du kommer också besvara mejl och ta emot besökare i Kristallens reception. För att hitta information om kommunens verksamhet och för att registrera ärenden använder du olika ärendehanteringssystem, ofta parallellt.
Arbetet startar med en två veckors introduktion.
Vi söker dig som
- har minst gymnasieutbildning, högskoleutbildning är meriterande
- har erfarenhet av servicearbete och gärna av telefoniarbete
- har mycket god svenska och engelska, både i tal och i skrift. Arabiska, dari, turkiska, ukrainska, somaliska eller teckenspråk är meriterande.
- känner dig bekväm med att arbeta i olika digitala system, till exempel ärendehantering- och e-tjänstsystem
Vi värdesätter också ett samhällsintresse och god allmänbildning.
Som person tycker du om att möta och hjälpa andra människor och du strävar efter att alltid ge ett gott bemötande. Du är stabil och klarar av att hantera möten också med människor i utsatta situationer. Att svara i telefon många timmar i sträck kräver uthållighet och stresstålighet, samtidigt som du är noggrann och klarar av att följa rutiner. Du har en positiv attityd, fokuserar på att lösa problem och har lätt för att skapa goda relationer.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.