Medborgarservice söker kommunvägledare

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och bidra till att göra Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i? Då är du välkommen att söka jobb som kommunvägledare hos oss inom medborgarservice. Vi gör skillnad i människors vardag. Vi erbjuder dig ett omväxlade arbete i ett utvecklingsinriktat team som tillsammans levererar en hög servicenivå till våra medborgare.

Medborgarservice är vägen in i kommunen. Som kommunvägledare är ditt största fokus att hjälpa de som kontaktar oss att snabbt och smidigt få svar på sina frågor och ärenden. Du bidrar också med idéer som förenklar och förbättrar den kommunala servicen i organisationen.

Vi växer och efter årsskiftet kommer medborgarservice att hantera fler ärenden inom nya områden. Vi behöver därför förstärka vårt team med någon som är proffs på service och bemötande samt gillar att vara i en miljö där vi löpande utvecklar varandra och vår verksamhet.

Förutom en chans till att göra skillnad, så erbjuder Sandvikens kommun dig bland annat dessa personalförmåner:
- friskvårdsbidrag
- hälsofrämjande aktiviteter
- årsarbetstid
- semesterväxling
- extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
- personal- och fritidsföreningen Pulsen


ARBETSUPPGIFTER
Som kommunvägledare hjälper du medborgarna med information, rådgivning och förberedelser av ärenden inom hela kommunen. Du löser många av ärendena själv med stöd av kollegor, verksamhetssystem och databaser men behöver även fördela ärenden till handläggare på andra enheter.

Arbetsuppgifterna är mycket varierande. I ena stunden informerar du om hur ansökan till förskolan går till eller när en kurs på Läroviken startar, för att i nästa stund hantera en felanmälan eller leverera ett kartutdrag. Vi hanterar ungefär 5000 ärenden varje månad. Det gör vi främst via telefon men även via chatt, e-post, e-tjänster samt besök i vår reception i Stadshuset.

Medborgarservice har en nyckelroll när det gäller service genom att vi ger snabba och korrekta svar på medborgarnas frågor och hjälper till att förmedla kontakter till rätt personer i kommunen. En viktig del i vårt arbete är att bidra till att servicen blir ännu bättre. Det innebär att vi har mycket kontakt med våra kollegor inom de olika förvaltningarna. Vi är ambassadörer för service och behöver därför ha förmågan att driva frågor framåt i organisationen kopplat till att utveckla servicen.

Du kommer att ingå i ett team med nio kollegor där ni samarbetar och stöttar varandra för att lösa de gemensamma arbetsuppgifterna på bästa sätt. Alla tar ett gemensamt ansvar för vårt grunduppdrag att hjälpa medborgare, men det finns även möjlighet att ta sig an andra arbetsuppgifter och roller inom vårt uppdrag.


KVALIFIKATIONER
Vem är du?
Som person har du förmåga att lyssna, förstå och anpassa ditt budskap och bemötande utifrån våra medborgares olika behov. Det är av stor vikt att du är serviceinriktad och har ett intresse av att vilja hjälpa andra människor. Du är kommunikativ och vill samverka och skapa kontakt med kollegor inom teamet och i verksamheten. Du har en positiv attityd och tycker om att lära nytt och delar gärna med dig av din kunskap.

Du arbetar i ett stort flöde av händelser och ärenden därför behöver du vara bra på att söka, strukturera och dokumentera information. Att växla mellan olika system och verktyg är något du är van vid.

Periodvis kontaktar många medborgare kommunen samtidigt, vilket skapar ett högt tryck i våra kanaler. Därför söker vi dig som trivs med att hantera flera olika ärenden samtidigt, har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och snabbt ser vad som behöver prioriteras.

Vi söker dig som
• har en akademisk utbildning inom pedagogik, kommunikation, statsvetenskap eller annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• har några års för tjänsten relevant yrkeserfarenhet, exempelvis har arbetat inom kundtjänst eller annan serviceverksamhet.
• har hög digital kompetens, vilket innebär att du hanterar med lätthet olika verksamhetssystem samt Office-paketet.
• har mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal likväl som skrift.

Det är meriterande om du
• har erfarenhet av att ha arbetat inom kommunal verksamhet.
• har erfarenhet av att ha arbetat med ärendehantering i ett ärendehanteringssystem.
• behärskar fler språk än svenska, engelska, tyska, spanska eller franska.

Intervjuer genomförs under veckorna 43 och 44.


ÖVRIGT
Bifoga CV och personligt brev. I brevet vill vi att du svarar på två frågor. Varför du söker tjänsten? Vad kan du bidra med?
I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser.

Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats https://sandviken.se/arbete-och-karriar

Vill du veta hur det är att bo och leva i Sandvikens kommun? Kontakta oss gärna på telefonnummer 026-24 24 32 så berättar vi mer!

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Om du har skyddad identitet ber vi dig att inte skicka in din ansökan digitalt via vårt rekryteringssystem. Mer information om hur du istället går tillväga finns på www.sandviken.se/ledigajobb

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Medborgarservice Katrin Bejmar
026-24 15 30

Sammanfattning

Besöksadress

Odengatan 37 SANDVIKEN
None

Postadress

Odengatan 37
SANDVIKEN, 81180

Liknande jobb


Koordinator till Almega i Göteborg

Koordinator till Almega i Göteborg

18 november 2024

14 november 2024

Arbetsmarknadshandläggare

Arbetsmarknadshandläggare

13 november 2024