Medicinsk koordinator till MSB:s operativa verksamhet

Arbetsbeskrivning

MSB utvecklar, tillsammans med andra, individens och samhällets förmåga att förebygga och hantera olyckor och kriser. Vi arbetar genom kunskapsuppbyggnad, stöd, utbildning, övning, reglering, tillsyn och eget operativt arbete i nära samverkan med kommuner, landsting, myndigheter, företag och organisationer för att uppnå ökad trygghet och säkerhet på alla samhällsnivåer – från lokalt till globalt.



Operativa avdelningen ansvarar för myndighetens operativa verksamhet, vilket bl.

a. inkluderar insatsverksamhet och samordning av myndigheter och andra aktörers hantering av nationella kriser. Inom området internationell insatsverksamhet arbetar vi med humanitära hjälpinsatser, katastrofriskreducering, tidig återuppbyggnad, civil konflikthantering samt humanitär minhantering i länder som drabbats av katastrofer eller konflikter. Avdelningen stödjer även svenska kommuner med materiel och personal i händelse av större naturolyckor då kommunala resurser är otillräckliga.



Enheten för operativ personal
Enheten för operativ personal ansvarar för att kompetensförsörja den operativa verksamheten. Rätt kompetens i rätt tid är avgörande för den operativa verksamhetens resultat och effekt.

Kompetensförsörjningen genomförs med olika, behovsanpassade, verktyg. T.ex. används myndighetens resursbas vid insatser med korta tidsramar, medan utannonsering av tjänster är aktuellt vid insatser med längre tidsramar. Enheten ansvarar också för förberedelse och kompetensutveckling av den operativa personalen samt att insatspersonalen har ett bra hälsostöd före, under och efter insatser. 

Enheten för operativ personal har mycket breda kontaktytor och samverkar löpande internt och externt i genomförandet av verksamheten. För att utföra enhetens uppdrag med hög kvalitet och effektivitet krävs därför ett självständigt och ansvarstagande förhållningssätt, samt ett mycket bra samarbete med andra berörda personer, enheter och aktörer.

 

Dina arbetsuppgifter som medicinsk koordinator
Du kommer att arbeta inom hälsofunktionen tillsammans med två medicinska koordinatorer samt en psykosocial rådgivare på enheten.  

Tjänsten som medicinsk koordinator är inriktad på hälso- och sjukvårdsrelaterade uppgifter kopplade till MSB:s operativa verksamhet, framförallt avseende internationella insatser. Här kan nämnas hälsorådgivning till insatspersonal, hälsoutredningar och hälsoriskbedömning vid insatsplanering. Medicinsk koordinator är som myndighetens legitimerade sjukvårdsresurs sakkunnig vid teknisk rådgivning och beredning inför upphandling av sjukvårdsmateriel och har därmed även det formella ansvaret för läkemedelshantering och hälsodokumentation.  

Vidare ingår samverkan med andra myndigheter/organisationer såväl nationellt som internationellt samt arbetsuppgifter kopplade till planering och genomförande av utbildningar samt övningar.  

Du ska även vara beredd att bidra i genomförandet av enhetens arbetsuppgifter i övrigt.  

Din kompetensprofil
Du är/har:

Legitimerad sjuksköterska Dokumenterad arbetslivserfarenhet inklusive erfarenhet av självständigt arbete Erfarenhet av att arbeta med hälso- och sjukvård i ett internationellt sammanhang Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska

Meriterande är:

Klinisk utlandserfarenhet och kunskaper relaterade till sjukvård i kris- och konfliktsituationer Kunskaper och erfarenheter som gör att du kan bidra till genomförandet av arbetsuppgifterna vid enheten i övrigt B-körkort  

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och som person ser vi att du har:

Ett drivet och lösningsorienterat arbetssätt och en förmåga att arbeta självständigt och ansvarstagande inom ramarna för uppsatta mål och regelverk Mycket god förmåga att arbeta i team och bidra till teamets utveckling samt skapa och bibehålla goda samarbeten Ett strukturerat och noggrant arbetssätt där du håller uppsatta tidsramar En helhetssyn och ser hur dina åtgärder förhåller sig till övergripande inriktningar och andra rollers/tjänsters behov av information och insyn Förmåga och vilja att kontinuerligt utveckla ditt arbetssätt och föreslå förbättringar av funktionens arbete för att möta verksamhetens föränderliga behov Förmåga att hantera flera olika arbetsuppgifter parallellt Förmåga att leverera under tidspress. 

MSB ska vara en öppen, kompetent och drivande myndighet. Vårt arbete med jämställdhet och mångfald präglas av detta och är inriktat mot att skapa en arbetsplats där skiftande erfarenheter och bakgrund tas tillvara.

 

Övrigt
Tjänsten är en tidsbegränsad anställning under ett år, med start så snart som möjligt, och är placerad i Karlstad.  

I tjänsten förväntas du, ibland med kort varsel, kunna resa såväl nationellt som internationellt.

Är du intresserad?
Har du frågor om tjänsten kontakta tillförordnad enhetschef Jenny Wärja eller medicinska koordinatorer Marie Jenneteg och Mattias Frick. Fackliga företrädare är Anja Holmgren, SACO, Daniel Hjärne, ST samt Ann-Britt Paradis, SEKO. Samtliga nås på 0771-240 240.

Din ansökan
Din ansökan ska vara inkommen till MSB senast 22 januari 2017, märkt med referensnummer 2016/191. Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons.  

Det är ditt ansvar som sökande att dokumentera din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som statlig myndighet omfattas vi av offentlighetsprincipen. Det innebär att om någon begär att få kopior på till

Artiklar i detta ämnet

  1. Sjukskrivningsepidemi i Sverige

Kontaktpersoner på detta företaget

Claes-Uno Brask, Enhetschef
0771-240 240
Lars Löfkvist, Projektledare
0771-240 240

Sammanfattning

Besöksadress

651 81 Norra Klaragatan 18
None

Postadress

Fleminggatan 14
Stockholm, 11226

Liknande jobb


5 november 2024

5 november 2024