OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Växjö kommunkoncern är Kronobergs läns största arbetsgivare med över 7 000 medarbetare. Koncernen består av åtta förvaltningar och fem bolag som ansvarar för det mesta av den samhällsservice som finns där du bor, till exempel förskola, skola, socialtjänst och äldreomsorg. Vår värdegrund förenar oss alla:
• Vi möter alla med respekt
• Vi kan jobbet
• Vi gör verksamheten bättre
• Vi skapar en hållbar framtid
I omsorgsförvaltningen är vi cirka 2 200 kollegor som jobbar för att ge bästa möjliga omsorg, stöd och vård till äldre personer, till personer med funktionsnedsättning och till personer som behöver hemsjukvård.
Vi ska ge bästa möjliga service, omsorg och vård till kommunens invånare. För att lyckas med det behöver vi kompetenta och engagerade medarbetare som trivs med att arbeta med människor och drivs av att utveckla verksamheten.
Vi söker dig som har intresse och kompetens för att arbeta som medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR) med ansvar för verksamhetskontroll på omsorgsförvaltningen i Växjö. Tjänsten är placerad vid avdelning uppdrag & uppföljning vars huvuduppdrag är att utifrån gällande lagstiftning stödja nämnd och förvaltningschefs uppdrag att tillse att verksamheten ges förutsättningar och resurser för att kunna fullgöra sitt uppdrag och följa gällande regelverk. Uppdraget innebär förvaltningsövergripande verksamhetsplanering, processer & rapportering, verksamhetsuppföljning, privata utförare, patientsäkerhetsarbete och nämndsadministration. Avdelningen består idag av 7 medarbetare.
ARBETSUPPGIFTER
Anställningen som MAR på halvtid innebär arbetsuppgifter enligt HSL 11 kap 4 §. Ditt ansvar är att utarbeta rutiner utifrån nationella riktlinjer, följa upp efterlevnaden och erbjuda sakkunnigt stöd till verksamheten. Du ansvarar för att vi erbjuder en säker och ändamålsenlig vård och rehabilitering och du ser till att det medicinska omhändertagandet uppfyller kraven på god vård. Den medicinskt ansvarige för rehabilitering har ett nära samarbete med den medicinskt ansvarige sjuksköterskan i kommunen, bland annat vid tillsyner, Lex Maria utredningar, sammanställning av patientsäkerhetsberättelser och granskning av dokumentation.
Som verksamhetscontroller på halvtid arbetar du med kvalitets- och verksamhetsuppföljningar, uppdrag från internbudget, avancerat analysarbete, riskanalyser och avvikelser/synpunkter. Du medverkar i arbetet med internbudget, delårs- och årsrapporter samt att utreda frågeställningar från verksamhet och nämnd. Att föredra ärenden eller utredningar för exempelvis ledningsgrupp och utbildningsnämnd är en del av arbetet. I arbetet ingår att kunna leda grupper i samband med tvärprofessionella uppdrag.
Du är medspelare i ett team med olika professioner som stöttar varandra där ett gemensamt ansvar tas för avdelningens olika frågor.
KVALIFIKATIONER
Du är legitimerad arbetsterapeut eller fysioterapeut/sjukgymnast, med flerårig erfarenhet av kommunal rehabilitering. Erfarenhet av hjälpmedelsområdet och hjälpmedelsförskrivning är ett krav. Dina kunskaper om författningar och andra regler för kommunal verksamhet (LSS, SoL & HSL) och om den kommunala organisationen är goda. Vidareutbildning inom områden som gagnar patientsäkerhet och kvalitetsutveckling är meriterande. Du ska ha erfarenhet och kompetens inom områdena uppföljning och utredning med en god administrativ förmåga där du har lätt för att kommunicera i både tal och skrift. Goda datafärdigheter är viktigt, liksom B-körkort. Det är meriterande med erfarenhet från att verka i en politiskt styrd organisation.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper som innefattar god organisationsförmåga, flexibilitet och ansvarstagande. Du är en strategisk, drivande, uthållig och positiv person, som kommunicerar på ett tydligt sätt både skriftligt och muntligt, där budskap når fram. Du kan göra kloka prioriteringar, väga samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden. Du visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut. En stark förmåga är att du kan samarbeta med andra människor i olika konstellationer och relatera till dem på ett lyhört och smidigt sätt.
För att bli aktuell för anställning behöver du uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister för enskild person enligt 9 § 1 st. Du hittar blankett för att beställa utdraget på www.polisen.se
ÖVRIGT
Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av ålder, kön och utländsk bakgrund.
Du söker tjänsten genom länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande.
CV- och annonsförsäljare undanbedes.
Kontaktpersoner på detta företaget
Linda Einarsson
0470-436 42
Ann-Christin Karlsson
0470-79 68 56
Anna
0470-431 61
Kommunal Sydost
0470-415 04
Kristin Jeansson
0470-438 48
Johan Ragnarsson
0470-430 88
Kommunal Sydost
0470-415 04
Louise Loman
0470-79 66 78
Aida Basic
0470-432 07
Anna Lahger
0470-431 61