OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Säters kommun präglas av både småstad och landsbygd och ligger i hjärtat av Dalarna, med närhet till bra kommunikationer. I Säter hittar du lugnet, nära till jobbet, nära till skolan. En rikare fritid. En tryggare tillvaro.
I Säters kommun arbetar vi aktivt med värdskapsarbetet som innebär att vi verkar för ett öppet förhållningssätt och ett bemötande utöver det vanliga. Detta gör vi genom att vara stolta, äkta, tillgängliga, engagerade och respektfulla. År 2020 ska vi vara Nordens mest attraktiva inlandsregion och det goda värdskapet ser vi som en viktig del i arbetet med att nå dit.
Sociala sektorn i Säters kommun ansvarar för individ- och familjeomsorg samt äldre- och handikappomsorg. Staben består av fem medarbetare; medicinskt ansvarig sjuksköterska, systemförvaltare, nämndsekreterare/registrator, ekonom och avgiftshandläggare samt sektorchef
Staben har sin arbetsplats på Rådhuset i Säter. Sex verksamhetschefer ansvarar för respektive område - Hemtjänst, Särskilda boenden, Hälso- och sjukvårdsteamet, Individ- och Familjeomsorg, Bistånd- samt Funktionshinderområdet.
Då sektorns MAS tyvärr nu går vidare till annan arbetsgivare så söker vi dig som vill komma och arbeta med oss!
Arbetsuppgifter
Som medicinskt ansvarig sjuksköterska ansvarar du för en trygg och säker kommunal hälso- och sjukvård i Säters kommun. Tjänsten är en strategisk tjänst med fokus på att tillsammans med verksamhetschefer och enhetschefer utveckla kvalité och patientsäkerhet inom hälso- och sjukvårdsområdet. Det är ett varierande och ansvarsfullt arbete som innefattar allt från att utreda risker, upprätta årliga patientsäkerhetsberättelser till att omvärldsbevaka sakområdet.
Som MAS har du tillsammans med verksamhetschefen för Hälso- och sjukvårdsteamet ett övergripande ansvar för kvalitet och säkerhet inom den kommunala hälso- och sjukvården för den som bor i särskild boendeform eller är inskriven i hemsjukvården.
Du ger råd och stöd till chefer i organisationen och arbetar tillsammans med dem för att utveckla det förebyggande arbetet.
Du tar emot, utreder och anmäler allvarliga risker, händelser och vårdskador till IVO.
Du redovisar till socialnämnden och upprättar årligen en patientsäkerhetsberättelse.
Som MAS blir du en nyckelperson i samverkan med Regionen, bland annat för implementeringen av "god och nära vård".
Du arbetar i nära samarbete med enhetschefer och verksamhetschefer utifrån rapporter och tillsyn av verksamheterna samt informerar om nya lagar och rutiner.
I uppdraget ingår att omvärldsbevaka och arbeta med kvalitetsutveckling.
.
Som MAS är du anställd i sektorns stab. I staben får du kompetenta kollegor som tillsammans skapar goda förutsättningar för en lärande arbetsmiljö. Du ingår också i sektorns ledningsgrupp.
Vi erbjuder dig goda kompetensutvecklingsmöjligheter, flexibel arbetstid och goda friskvårdsmöjligheter. Viss del av arbetet kan utföras på distans efter samråd med chef.
Som MAS kommer du också tillsammans med ledning, stab och verksamhetschefer att delta eller leda olika former av utvecklingsarbeten inom sektorns olika verksamhetsområden.
I en kommun av Säters storlek finns alla möjligheter att utvecklas i ett bredare perspektiv och att också få uppdrag att ansvara för olika arbetsuppgifter som faller lite utanför kompetensområdet.
I Säters kommun har vi även en intern närhet som ger medarbetare stor möjlighet till inflytande och utveckling. Här har du möjlighet att vara delaktig i förändrings- och utvecklingsarbetet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är legitimerad sjuksköterska med mångårig erfarenhet från olika områden inom hälso- och sjukvården.
Du ska ha relevant vidareutbildning och erfarenhet av att leda andra i hälso- och
sjukvårdsarbete.
Du ska ha goda kunskaper om lagstiftning och föreskrifter inom
området.
Du ska också ha gedigen vana av utredningsarbete och god förmåga att uttrycka
dig i tal och skrift.
Du ska kunna hantera olika administrativa system.
Du ska kunna planera, strukturera och driva ditt arbete
på ett självständigt sätt.
Du ska ha ett stort intresse för att arbeta med människor för människor med målet att utveckla verksamheten och medarbetarna så att Säterborna får en god och säker hälso- och sjukvård.
Personliga egenskaper
För att kunna stödja, informera och utbilda medarbetare och chefer inom förvaltningen krävs en god pedagogisk förmåga. Uppdraget som verksamhetsutvecklare kommer att kräva ett stort intresse för att lära nytt, inhämta kunskaper och utvecklas. I Säter arbetar vi mycket med samverkan både internt och externt vilket också ställer krav på en personlig mognad och en god kommunikativ förmåga.
Kontaktinformation
Ann-Kristin Källström, Verksamhetschef, 0225-551 71, ann-kristin.kallstrom@sater.se
Arbetsplats
Kontaktpersoner på detta företaget
Verksamhetsområdeschef Eva Jondelius
0225-55165
1:e socialsekreterare Gudrun Engström Larsson
0225-55165
Förvaltningschef Andreas Mossberg
0225-55152
Kommunchef Stefan Lundkvist
0225-55113
Enhetschef Fågelsången Camilla Thommes
0225-55286
Enhetschef Enbackagården Adriana Malmstedt
0243-78380
Verksamhetsområdeschef säbo och hemtjänst,Skedvigå Stig Eriksson
0225-55290
Enhetschef socialpsykiatri Pernilla Eriksson
0225-55648
Enhetschef gruppbostäder Lena Palmborn
0225-55647
Enhetschef personlig assistans Anna Skinnars
0225-55645