Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS)

Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS)

Arbetsbeskrivning

Till Vård- och äldreförvaltningen och Sociala omsorgsförvaltningen i Borås Stad Söker vi nu en MAS.

Vård- och äldreförvaltningen arbetar mot målet att både yngre och äldre invånare som är i behov av vård, omsorg och service, likväl som hälso- och sjukvård samt förebyggande hälsoarbete, ska ha ett gott liv var dag. Förvaltningen består av ca 2 200 medarbetare, varav 80 chefer.

Sociala omsorgsförvaltningen ansvarar för kommunens funktionshinderverksamhet som arbetar med stöd och insatser till enskilda personer. Förvaltningen ansvarar även för kommunens socialpsykiatri som bedriver verksamhet för personer med psykisk funktionsnedsättning. Förvaltningen består av ca 1000 medarbetare, varav cirka 45 chefer.


Vård- och äldreförvaltningen och Sociala omsorgsförvaltningen har tillsammans tre medicinskt ansvariga sjuksköterskor (MAS) och en medicinskt ansvarig rehabilitering (MAR) organiserade vid Vård- och äldreförvaltningens kvalitets- och utvecklingsfunktion. Tillsammans utför vi ett meningsfullt arbete med fokus på dem 4000 brukare/patienter som vi är till för. Genom ett gott samarbete med ständiga förbättringar främjar vi också en god arbetsmiljö för våra medarbetare. Viktiga ledstjärnor i vårt arbete är professionalism, lärande och engagemang.

Som MAS har du tillsammans med MAR och verksamhetscheferna för hälso- och sjukvård enligt hälso- och sjukvårdslagen ett övergripande ansvar för kvalitet och patientsäkerhet inom den kommunala hälso- och sjukvården. Det innebär att MAS tillsammans med MAR och verksamhetschef för hälso- och sjukvården ansvarar för att patienterna får en säker och ändamålsenlig vård och behandling av god kvalitet.

Du ansvarar för ett gott systematiskt utvecklings- och förbättringsarbete inom ramen för ledningssystem för kvalitet. I samverkan med andra tar du fram, implementerar och kvalitetsgranskar riktlinjer, rutiner samt material för egenkontroll i hälso- och sjukvårdsarbetet. Du granskar och följer upp verksamheterna utifrån lagkrav och föreslår förbättringsåtgärder utifrån identifierade brister, förändrad lagstiftning och nya förutsättningar. För att följa upp kvaliteten i våra verksamheter utför du i samverkan med MAR och socialt ansvarig samordnare (SAS) verksamhetsgranskningar. Du ansvarar även för avvikelsehanteringen, utredningar och anmälningsskyldigheten enligt Lex Maria. Du är även rådgivande i hälso- och sjukvårdsfrågor till förvaltningarna.

Vidare samverkar du med andra vårdgivare och medverkar i olika typer av nätverk. I uppdraget ingår även omvärldsbevakning inom området i syfte att förbättra och utveckla. Uppdraget som MAS står inför en spännande framtid med ny lagstiftning på gång och där omställningen till god och nära vård redan är en viktig del i arbetet.


Vi söker dig som är legitimerad sjuksköterska med mångårig erfarenhet från olika områden inom hälso- och sjukvård. Specialistutbildning så som distriktssköterska, inriktning mot vård av äldre eller psykiatrisk vård är meriterande. Du har goda kunskaper om lagstiftning och föreskrifter inom området och har du därtill kunskap om hälso- och sjukvårdsavtal och andra överenskommelser är det meriterande. Då rollen innebär många besök på våra enheter i staden krävs det att du har körkortsbehörighet B.

Vi tror att du har tidigare erfarenhet ifrån kommunal hälso- och sjukvård och har du tidigare arbetat med utredningsarbete är det också meriterande. Vi tror också att det är en fördel att du har arbetat med utvecklingsfrågor i någon form i offentlig verksamhet.

För att kunna stödja, informera och utbilda medarbetare och chefer inom förvaltningarna krävs god pedagogisk förmåga och att du uttrycker dig väl både i tal och skrift. Du behöver vara lyhörd och flexibel inför verksamhetens behov och också ha förmågan att vara tydlig när så krävs. Vi tror att du med din gedigna erfarenhet, ditt lugn och din trygghet har lätt för att få förtroende i de relationer du bygger. Rollen kräver god förmåga att samarbeta och samverka med andra samtidigt som du självständigt behöver kunna bedriva ditt arbete effektivt. Du är strukturerad och planerar, organiserar och prioriterar självständigt ditt arbete.

Du är en god analytiker som har lätt att ta ett helhetsperspektiv och se samband i komplexa frågor. Vi arbetar i en välutvecklad IT-miljö och det krävs därför att du är en van användare i olika IT-miljöer. I förvaltningarna används verksamhetssystemet VIVA, vilket är en fördel om du har erfarenhet av sedan tidigare.

Då vi är en liten och tajt arbetsgrupp lägger vi, utöver formella krav, stor vikt vid de personliga egenskaper som uttrycks i annonsen.

Som arbetsgivare tror vi att det är viktigt med balans i livet för att lyckas i sitt arbete. Utöver ett förmånligt flextidsavtal har vi därför en rad förmåner som du som medarbetare kan ta del av i syfte att främja en god hälsa och skapa balans mellan arbete och fritid. Vill du veta mer om våra förmåner och hur det är att arbeta i Borås stad kan du läsa mer på boras.se

Intervjuer är planerade att genomföras den 22:a - 24:e februari.

Välkommen med din ansökan tillsammans med CV och personligt brev senast 2023-02-14.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Borås Stad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 januari 2023
  • Ansök senast: 14 februari 2023

Besöksadress

Se vår hemsida www.boras.se
None

Postadress

Stadsdelsförvaltningen Öster
1490, 50180

Liknande jobb


19 december 2024

MAS och Kvalitetsutvecklare

MAS och Kvalitetsutvecklare

17 december 2024

Forskningssjuksköterska

Forskningssjuksköterska

11 december 2024

19 november 2024