Medieattachéer - till Sveriges ordförandeskap i EU 2023

Medieattachéer - till Sveriges ordförandeskap i EU 2023

Arbetsbeskrivning

Sekretariatet för EU-möten i Sverige, SES23
Vi söker nu medieattachéer som tillsammans med sina kollegor i gruppen kommer att bistå praktiskt under olika möten där media deltar. Det rör sig om ca 15 av de totalt ca 150 möten som planeras att genomföras i Sverige under ordförandeskapet i EU våren 2023.

Mellan den 1 januari och den 30 juni 2023 är Sverige ordförande i Europeiska unionens råd, även kallat ministerrådet. Sekretariatet för EU- möten i Sverige (SES23) samordnar det logistiska och praktiska arbetet med mötesverksamheten i Sverige och ansvarar för väl genomförda möten som genomsyras av konstadseffektivitet, klimatsmarta lösningar och ett kommunikativt ordförandeskap.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som medieattaché kommer du att vara delaktig i sammanställningen av mötenas medieprogram, det vill säga de delar av mötet som media deltar i. Du kommer att bistå med praktiska arbetsuppgifter under presskonferenser, fotograferingar samt andra aktiviteter där media deltar. Som medieattaché är du med och stöttar praktiskt vid olika intervjutillfällen. Vidare är du med och är behjälplig i media och arbetar i mediacenter.

Gruppen för teknik, lokaler och medielogistik har bland annat till uppdrag att skapa goda förutsättningar för de medierepresentanter som finns på plats för att bevaka det svenska ordförandeskapet i Europeiska unionens råd 2023. Som medieattaché arbetar du nära övriga grupper inom Sekretariatet för EU-möten i Sverige (SES23), Kommunikationssekretariatet för EU-ordförandeskapet 2023 (KOM23) och departementens pressekreterare, för att bistå i arbetet med att ge medierepresentanterna praktiskt stöd under mötena i Sverige.

Arbetstempot kommer att vara högt både inför och under ordförandeskapet vilket ställer höga krav på kvalitet och flexibilitet.

Läs mer om EU-ordförandeskapet här.

Din bakgrund
Vi söker dig som har tidigare erfarenhet av operativt arbete med medielogistik. Du har kunskap om nyhetsproduktion och god förståelse för journalisters arbete och villkor. Vi ser även att du har kunskap och förståelse för tekniska behov hos press/media representanter. Du har en utbildning inom journalistik och/eller medie- och kommunikationsvetenskap. Du behöver ha mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med tv- och radioproduktion.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbetat på internationella möten.

Meriterande är annat språk, gärna franska, tyska, spanska, eller italienska.
Det är även meriterande om du innehar B-körkort.

Dina egenskaper
Som person tycker du om att samarbeta och har en hög samarbetsförmåga och är relationsskapande med en mycket god kommunikativ förmåga. Du är van att arbeta mot deadlines. Du är van vid att hålla många bollar i luften och bibehåller ett lugn i stressade situationer. Du är strukturerad, organiserad och kvalitetsmedveten även när du har mycket att göra. Du är serviceinriktad, stresstålig och har en hög integritet och säkerhetsmedvetenhet.

Övrigt
Start omgående. Tidsbegränsad anställning till och med den 31 augusti 2023. Resor förekommer i tjänsten. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet, kontakta chef Annica Karlberg, 08-405 592 55  . Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Hanady Hussein, 08-405 48 53. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco, Melanie Hedlund Bjersten för ST och Lars Vestberg för SEKO. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 4 november 2022.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 4 platser
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 oktober 2022
  • Ansök senast: 4 november 2022

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Training Specialist

1 oktober 2024