OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och göra skillnad, förenkla för både örebroarna och media samt bidra till en kommunikativ organisation? Vi behöver dig som kan kliva in i rollen som mediestrateg, när vår kollega provar andra uppdrag under ett år.
Om tjänsten
Ditt uppdrag handlar om att leda och utveckla mediearbetet i Örebro kommun. Du ansvarar för både det operativa och strategiska mediearbetet, och teamar där med kollegor i flera andra roller på Kommunikationsavdelningen för gemensam leverans i uppdrag. Omvärldsbevakning, analys och uppföljning av medieaktiviteter är en viktig del i uppdraget, liksom att ge stöd till både chefer och medarbetare inför mediekontakter. Du ingår i arbetet med att skriva pressmeddelanden, där du också finns tillhands för att coacha dina kollegor i deras skrivande. Du planerar och genomför internutbildningar inom medieområdet, där öppenhet och tillgänglighet är nyckelorden. Du är, tillsammans med vår redaktör för sociala medier, ansvarig för de verktyg vi använder för omvärldsbevakning, där statistik och att göra analyser är viktiga delar. Du är också ansvarig redaktör för vårt pressrum.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• redaktörskap för pressrum och omvärldsbevakningssystem
• internutbildning inom medieområdet
• planera och leda Örebro kommuns utveckling inom medieområdet
• skriva pressmeddelanden
• rådgivning och coachning inför mediekontakter
• planera och arrangera pressträffar
Kompetenskrav
• högskoleexamen inom media och kommunikation, eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• erfarenhet av att skriva pressmeddelanden med utgångspunkt i formella styrdokument och beslut
• erfarenhet av att coacha och ge råd inför mediekontakter
•
minst tre års yrkeserfarenhet inom medie- eller kommunikationsområdet
Som person är du självgående, kreativ och har förmåga att kombinera strategier och planer med improvisation. Du är bra på att samarbeta och motiveras av att göra andra bättre. Gott bemötande, lyhördhet och förmåga att se både helhet och detaljer hör till dina styrkor. Du har stor förmåga att snabbt kunna sätta dig in i nya uppdrag, och lägga kommunikationsperspektiv på dem. Du kan enkelt hitta din roll i olika grupper, där du teamar för en samlad leverans. Du trivs med att arbeta på distans, men fungerar lika bra vid fysiska möten och samarbeten.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• erfarenhet av mediearbete inom offentlig sektor
• erfarenhet av att planera och genomföra utbildningar
• erfarenhet av omvärldsbevakning och analys inom medieområdet
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tidsbegränsad anställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: from snarast tom 2021-12-31
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Kommunikationsavdelningen är en del av Kommunstyrelseförvaltningen. Vi stöttar samtliga förvaltningar och verksamheter i Örebro kommun, och som mediestrateg samarbetar du med andra medarbetare inom såväl kommunikation som andra stödfunktioner i de team som bildas runt uppdrag. Våra arbetsplatser finns i lokaler i centrala Örebro, men vårt uppdrag innebär många intressanta möten på andra platser runtom i staden. På grund av coronapandemin jobbar de flesta av oss på distans, och möten och samarbeten sker oftast via digitala kanaler.
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 17 januari.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67