Metodhandledare

Arbetsbeskrivning

Lerums kommun med ca 40 000 invånare ligger knappt 20 minuters resväg från Göteborgs centrum med goda pendlingsmöjligheter.

Inom kommunens verksamhet är vi idag drygt 2 800 medarbetare som tillsammans arbetar för att skapa välfärd. Kommunens vision är att bli Sveriges ledande miljökommun till år 2025 och vi ska kännetecknas av hållbarhet, kreativitet och inflytande. För mer information besök gärna www.lerum.se

Enheten stöd och resurs ingår i Sektor Stöd och omsorgs avdelning Utförare Individ och familj. Enheten erbjuder professionella insatser på hemmaplan utifrån biståndsbeslut.
Inom enheten ingår följande verksamheter: familjehemssekreterare, familjebehandlare, beroendeenhet, kontaktpersoner/kontaktfamiljer, familjecentral och konsumentvägledning.
Ett utvecklings- och förändringsarbete pågår inom enheten. Detta innebär bl a införandet av fler evidensbaserade metoder och former för att systematisk följa upp insatserna och deras effektivitet. I detta spännande utvecklingsskede förstärker vi nu enheten med en metodhandledare. Är du intresserad av en kreativ utmaning är detta en tjänst som passar dig!




ARBETSUPPGIFTER
Som metodhandledare arbetar du tillsammans med och på uppdrag av enhetschef.
Du ansvarar för metod- och ärendehandledning i det dagliga arbetet. Du stödjer personalen i prioritering och genomförande av de enskilda uppdragen, leder ärendegenomgångar individuellt och i grupp.
I samverkan med enhetschefen driver du metodutvecklingen inom enhetens olika delar. Du har en nyckelroll i utvecklingen av samverkan med metodhandledare/handläggare inom myndighet och externa aktörer. Att arbeta fram fungerande rutiner, beskriva ärendeprocesser och ta fram nyckeltal och annat underlag för löpande verksamhetsanalyser och metodutveckling är andra arbetsuppgifter som ingår i ditt uppdrag.


KVALIFIKATIONER
Du har socionomexamen och flera års erfarenhet av socialt arbete inom socialtjänsten.
Vi värdesätter att du har fortbildning inom områdena barn och unga och beroende samt yrkeserfarenhet inom flera olika verksamhetsheter inom socialtjänsten. Kompetens inom beroendeområdet och att du är uppdaterad kring evidensbaserade metoder är extra meriter.
Du har goda kunskaper om aktuell lagstiftning och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du värderar kvalité, professionalitet och rättssäkerhet högt och är självständig och drivande. Du är en positiv person som är trygg och stabil och kan hantera komplexitet i vardagen.
Du har ett respektfullt bemötande och en god samarbetsförmåga. Stor vikt kommer att läggas vid din personliga lämplighet och möjlighet att bidra till verksamhetens utveckling.
Vi är övertygade om att en arbetsgrupp med olika etnisk bakgrund, kön och ålder är det bästa och vill att du ska bidra till att skapa den gruppen.


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Lerums kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via denna länk, och inte via e-post eller pappersformat. - Varmt välkommen med din ansökan!

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef funktionshinder/beroende Anneli Jonebrant
0302-52 11 88
tf Enhetschef Magnus Billborg
0302-521632
Enhetschef Jaana Sunnerud
0302-52 14 21
Metodhandledare Jeanette Risne
0302-52 16 67
Verksamhetschef Kaija Merta
0302-52 23 87

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lerums kommun, Myndighet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning
  • Publicerat: 7 april 2017

Besöksadress

Brobacken 1 Lerum
None

Postadress

Box 225
Lerum, 44380

Liknande jobb


15 november 2024

1:e socialsekreterare till Individ och Familjeenheten

14 november 2024

Förste socialsekreterare vuxen i Gullspångs kommun

Förste socialsekreterare vuxen i Gullspångs kommun

11 november 2024

11 november 2024