OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen satsar, 2020 inspirerar vi andra! Tillsammans i samverkan med stort engagemang och delaktighet arbetar vi med ständiga förbättringar! Vi satsar på en attraktiv arbetsmiljö och en verksamhet i framkant!
Socialförvaltningen ger insatser till medborgare som på grund av ålder eller funktionsnedsättning behöver stöd i sin dagliga livsföring. Insatserna kan vara personlig assistans, boendestöd, boendeformer och daglig verksamhet. Vi arbetar målinriktat för att skapa en organisation med hög kompetens och kvalitet. En organisation med brukarmedverkan där individens behov sätts i centrum. Vårt motto är "Vi ger stöd till bättre liv med god kvalitet i varje möte."
Funktionshinderomsorgen är den del av Socialförvaltningen som verkställer insatser till personer med psykiska, fysiska och intellektuella funktionshinder samt till personer med missbruk och beroendeproblematik. Funktionshinderomsorgen har två metodhandledare.
ARBETSUPPGIFTER
Funktionshinderomsorgen söker metodhandledare med ansvar för metodutveckling i verksamheten, utbildning och handledning till medarbetare inom insatser som riktar sig till personer med psykiska funktionshinder. Du arbetar på uppdrag av chef för att öka kunskapen om den enskildes funktionsnedsättning genom att utbilda och handleda enskilda medarbetare och arbetsgrupper i de pedagogiska metoder som används inom funktionshinderomsorgen.
Dagverksamhet, boendeformer och insatser i ordinärt boende har ett återhämtningsinriktat arbetssätt som grund vilket innebär att personer med psykisk funktionsnedsättning ska ges möjlighet att återföra makt och ansvar över det egna livet för att uppnå en tillfredställande livssituation utifrån sina egna förutsättningar och omgivningens krav.
Arbetet innebär att handleda i socialdokumetation inför upprättande eller uppföljning av den enskildes genomförandeplan. Metodhandledaren ansvarar för att handleda och kompetensutveckla utsedda metodstödjare inom ditt ansvarsområde. Du ansvarar också för att kontinuerligt anordna utbildnigsinsatser för nyanställda medarbetare.
Vi erbjuder dig ett mångsidigt, stimulerade och meningsfullt arbete med många nära och personliga möten.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en utbildning på gymnasienivå inom vård- och omvårdnadsprogrammet med lämplig programfördjupning för arbete inom funktionshinderområdet samt en eftergymnasial specialisering om minst 200 yh-poäng, 60 högskolepoäng eller en kombination av dessa som omfattar minst 2 terminers heltidsstudier. Meriterande är om du har handledningsmetodik i socialt arbete.
Dina kompetenser är självständighet, initiativtagande, att vara strukturerad samt att ha förmåga till samarbete. Andra viktiga egenskaper är förmåga till problemlösning, muntlig kommunikation och personlig mognad.
Du ska ha erfarenhet av och kunskap om personer med psykiska funktionsnedsättningar. Det är meriterande om du har erfarenhet av att handleda medarbetare och arbetsgrupper i metoder och tekniker som tillämpas (ex. kognitivt förhållningssätt, återhämtningsinriktat arbetssätt, motiverade intervju).
Körkort erfordras.
ÖVRIGT
För att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan ber vi dig skicka din ansökan via vårt rekryteringsverktyg "Offentliga jobb". Ansök direkt via länken i annonsen.
Inför rekryteringsarbetet har Nässjö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Jon Rydholm
0380-51 85 40
Fackliga representanter nås via Medborgarkontore
0380-51 80 00
Verksamhetschef Camilla Nord
0380-518963
Verksamhetschef Malin Johansson
0380-51 82 50
Verksamhetschef Jon Rydholm
0380-51 85 40
Stabschef ekonomi och IT Daniel Aronsson
0380-51 85 55
Områdeschef Angelica Florin
0380-518622
områdeschef Elisabet Lind
0380-51 82 59
områdeschef Pia Lindell
0380-51 88 16
Områdeschef Susanne Rundqvist
0380-51 87 98