Arbetsbeskrivning
Sociala omsorgsförvaltningen i Borås Stad ansvarar för kommunens funktionshinderverksamhet, socialpsykiatri-, och hälso- och sjukvårdsinsatser för nämnda målgrupper. Förvaltningen har cirka 1000 anställda och 45 chefer. Vi är inne i en spännande fas där utvecklings- och förändringsarbete har ett stort fokus med syfte att förbättra kvaliteten för de vi finns till för.
Vill du jobba på en arbetsplats med optimism och framåtanda? Där saker och ting händer och där du som medarbetare kan trivas, utvecklas och vara med och påverka? Då är Sociala omsorgsförvaltningen något för dig. Här erbjuds ett stimulerande arbete mot en spännande patientgrupp.
Enheten för kommunal hälso- och sjukvård ansvarar för hemsjukvård inom områdena funktionshinder och socialpsykiatri. Vi söker nu en metodhandledare till vår enhet för hälso- och sjukvård.
Metodhandledare inom funktionshinder och socialpsykiatri
Arbetsuppgifter
Som metodhandledare kommer du att arbeta med att implementera hälso- och sjukvårdprocessen samt handleda kollegor i metoder och processer. Du kommer att driva utvecklingsarbetet inom området hälso- och sjukvård för förvaltningen och kommer genom det att vara representant för förvaltningen i så väl interna som externa nätverk. Du arbetar på uppdrag av både förvaltningsledning och Enhetscheferna för HSV-funktionen. Arbetet innebär både ett förvaltningsövergripande strategiskt kvalitetsarbete samt ett mer operativt stöd till dina kollegor.
Övrig information
Du kommer att arbeta i en grupp med professionella kollegor och två engagerade chefer som tillsammans har drivkraften att skapa en bra organisation med gott samarbete och god arbetsmiljö. Du kommer att sitta i nya fräscha lokaler i Borås centrum med bussar, lunchrestauranger och parker precis runt hörnet. Utöver detta erbjuds du som anställd bra personalförmåner i form av bland annat friskvårdbidrag, fria bad och besök på friluftsgårdar samt möjligheter att delta på vår personalklubb Merkrafts uppskattade aktiviteter och arrangemang.
Vi arbetar med löpande rekrytering och kommer kontinuerligt kalla till intervju.
Kvalifikationer
Du som söker ska vara legitimerad Fysio- eller Arbetsterapeut. Du har god kännedom om kommunal hälso- och sjukvård och har en välgrundad förståelse för verksamhetens uppdrag och organisation. Vi tror att du är en kvalitetsmedveten person som brinner för att förbättra och stärka kvalitén i patientarbetet.
Du har en god pedagogisk förmåga och har med ditt kommunikativa sätt lätt för att lära ut och få med dig alla på tåget. Genom din goda förståelse för verksamhetens behov kan du självständigt driva de processer som behövs för att driva kvalitéts- och utvecklingsarbetet framåt. Då du kommer representera hälso- och sjukvårdarbetet i förvaltningen både inåt som utåt är det av största vikt att du är duktig på att skapa och upprätthålla goda relationer. Vidare är du en duktig kommunikatör både muntligt som skriftligt. Du ska ha god kunskap och gedigen erfarenhet av att arbetat systematiskt och ledande i systemen SAMSA, Canea, Infocaption, VIVA och TES. Meriterande om du har jobbat med att bygga upp och revidera rutiner och utbildningsmaterial.
Vi söker dig som vill jobba med implementering av nya metoder och arbetssätt, samt har erfarenhet av att leda och stötta grupper i nya arbetsmetoder. Vi ser gärna också att du är väl insatt i Sociala omsorgsförvaltningens lokala rutiner för hälso- och sjukvård, har en förståelse för hur organisationen är uppbyggd samt en etablerad relation till våra samverkanspartners båda externt och internt.
Ett krav i detta arbete är att du har god erfarenhet av att jobba med inskrivningar i den kommunala hälso- och sjukvården och är väl bekant med kommunens kriterier för inskrivning samt den regionala primärvårdens uppdrag.
Ansökan
Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.