OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Individ- och familjeomsorgsförvaltningen befinner sig i en spännande fas där verksamheten förändras och utökas för att möta behoven hos invånarna i Borås Stad. Under hösten 2023 har vi startat upp Barn- och familjecentrum där vi arbetar med nya arbetssätt, metoder och implementerar Signs of Safety. Verksamheten består av två myndighetsutövande enheter med socialsekreterare, metodhandledare och enhetschefer.
Läs mer om oss Barn- och familjecentrum
Vår verksamhet söker en metodhandledare till Barn- och familjecentrum. Vi är stolta över att du kommer till en arbetsplats med väl upparbetade rutiner och en tydlig struktur, vilket utgör grunden för en trygg och rättssäker verksamhet. Vi har ett stort fokus på att göra barn och unga ännu mer delaktiga i kontakten med oss och har en god samverkan med övriga enheter inom IFO. Övrig extern samverkan är en också en viktig del av vårt arbete. Du får möjligheten till specialisering och ett spännande, meningsfullt samt utvecklande arbete som vår blivande metodhandledarkollega. I arbetsledningen finns en god sammanhållning med gott stöd av kollegor. Du kommer arbeta i nära samverkan med enhetschef och övriga metodhandledare. Du ges möjlighet att självständigt lägga upp din arbetstid då vi har ett förmånligt flextidsavtal. Det finns även möjlighet till tillfälligt distansarbete.
Metodhandledare med inriktning Signs of Safety
Arbetsuppgifter
Ditt huvudsakliga uppdrag är att starta upp ett Säkerhetsteam enligt Signs of Safety samt att ha ett övergripande samordningsansvar avseende implementering av Signs of Safety. Centralt i ditt arbete är att genom ett situationsanpassat ledarskap vägleda och ge metodstöd till socialsekreterare i det dagliga arbetet av ärendehandläggning och juridiska frågor. I ditt uppdrag som metodhandledare kommer du även arbeta med en övergripande utveckling av verksamheten där stort fokus är att göra barn och unga ännu mer delaktiga och verka för en god intern och extern samverkan. Du kommer ingå i olika arbetsgrupper på en organisatorisk nivå. Du kan också vara ställföreträdande för enhetschefen vid dennes frånvaro.
Övrig information
Kvalifikationer
Kvalifikationer:
Socionomexamen med behörighet att utreda och fatta beslut inom den sociala barnavården.
Specialistkunskap där du genom erfarenhet av arbetet inom myndighetsutövningen förstår uppdraget särskilt bra, arbetar mycket självständigt och är en kunskapsresurs för andra.
Mycket god förmåga att se organisationen i ett helhetsperspektiv där du är en del av arbetsledningen.
Mycket god förmåga i muntlig kommunikation där du kan entusiasmera samt mycket god dokumentationsvana.
Mycket god administrativ förmåga där du strukturerar upp ditt arbete och organiserar och prioriterar på ett effektivt sätt.
Vidareutbildningar som är väsentliga att driva olika synsätt inom myndighetsutövningen såsom Signs of Safety.
Samverkan och samarbete, både internt och externt, är en självklarhet för dig där du är van vid olika former av möten och kan inneha både en stödjande och styrande roll.
B-körkort är ett krav.
Följande ser vi som meriterande:
Tidigare erfarenhet där du varit i arbetsledande eller ledande funktion.
Du är flexibel, kreativ och förändringsorienterad och drivs att en vilja att se möjligheter till förbättringar och har förmåga att snabbt kunna anpassa dig till nya förutsättningar.
Du har ett professionellt yrkesmässigt förhållningssätt och personlig mognad.
Du är duktig på relationsskapande och är utåtriktad i yrkesmässiga sammanhang där du skapar och underhåller relationer.
Du har erfarenhet av arbete som socionom inom andra verksamheter.
Intervjuer kommer ske fortlöpande.
Ansökan
Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök jobbet" nedan.