OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu söker vi dig som vill göra skillnad för dem vi finns till för genom att kombinera dina styrkor som metodhandledare inom myndighetsutövning med ditt intresse för att driva process- och utvecklingsarbete.
Vi erbjuder dig en trygg anställning med omväxlande arbete i en stabil verksamhet med ordning och reda och god arbetsmiljö. För oss är arbetsglädje, engagemang och respekt viktigt. Tillsammans utvecklar vi verksamheten och oss själva.
Vård- och äldreförvaltningen i Borås Stad arbetar med målsättningen att både yngre och äldre invånare som är i behov av vård, omsorg och service ska ha ett gott liv var dag. För att klara det uppdraget har vi ca 2 500 medarbetare som arbetar inom hemtjänsten, på våra vård- och äldreboenden, våra korttidsenheter etc.
Myndighetsverksamheten ansvarar för biståndshandläggning enligt Socialtjänstlagen för personer från 18 år (ej LSS och socialpsykiatri) och uppåt. Vi ansvarar även för bedömning av hälso- och sjukvård för personer som vistas på sjukhus eller efter begäran från primärvården samt för boendeplanering, avgiftshandläggning och bostadsanpassning för hela Borås Stad. Verksamheten har ca 80 medarbetare varav ungefär hälften är biståndshandläggare som arbetar i team utifrån geografiska områden. Vi har våra kontor på Ramnåsgatan 1 som ligger strax intill Centralstationen och Resecentrum med vackra Ramnaparken runt knuten.
Som metodhandledare leder och fördelar du det dagliga arbetet samt är ett metodstöd till biståndshandläggarna i handläggning i ärenden. Målet är att biståndshandläggarna ska utveckla ett självständigt arbetssätt som präglas av rättssäkerhet och kunskap.
Du ska tillsammans med verksamhetschef, enhetschef och processledare arbete med strategiska frågor som rör verksamhetens mål och process. Du kommer att ingå eller driva olika arbetsgrupper samt att du verkar för en god intern och extern samverkan. Du omvärldsbevakar och representerar verksamheten och förvaltningen i olika nätverk.
Huvuddelen av ditt uppdrag utgörs av metodhandledning, men du har precis som dina metodhandledarkollegor även ett processledaruppdrag inom ramen för rollen.
Välfärdsteknik och digitalisering är centrala utvecklingsområden inom hela förvaltningen och Myndighetsverksamheten står inför ett omfattande och spännande utvecklingsarbete som rör tekniska lösningar kopplade till automatiserade beslutsprocesser. Det kommande året ingår det i ditt uppdrag att samordna, leda och driva detta utvecklingsarbete.
Du har socionomexamen samt tidigare erfarenhet som metodhandledare alternativt som biståndshandläggare, arbetsledare eller enhetschef.
Du ska ha goda kunskaper i aktuell lagstiftning och arbetsmetoder, ex IBIC. Du ska ha ett stort engagemang, ett gott bemötande och ett professionellt yrkesmässigt förhållningssätt är en självklarhet för dig. Du har ett organisatoriskt helhetsperspektiv och ser dig själv som en del av en arbetsledning. Du har lätt för att kommunicera och har en god pedagogisk förmåga. Du ska stödja och entusiasmera biståndshandläggarna att nå verksamhetens uppsatta mål. Du ska också vara strukturerad och ordningsam.
Vi ser mångfald bland våra anställda som en framgångsfaktor och ser gärna sökande med olika bakgrund.
Förutom meningsfulla arbetsuppgifter och goda anställningsvillkor har du som är anställd i Borås Stad tillgång till flertalet förmåner, exempelvis friskvårdsbidrag, fri tillgång till våra bad- och friluftsanläggningar samt möjlighet till semesterväxling. Du har också möjlighet att delta i de aktiviteter som vår prisbelönta personalklubb Merkraft anordnar.
För att underlätta för våra medarbetare att kombinera arbete och privatliv tillämpas flextid när arbetet tillåter.
Intervjuer kommer att genomföras den 14 juni.
Välkommen med din ansökan!