OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Inom vård- och omsorgsförvaltningen ryms verksamheterna äldreomsorg, verksamhet för personer med funktionsnedsättning samt kommunens måltidsverksamhet.
Vård och omsorgsförvaltningen i Sjöbo kommun arbetar efter visionen om Ett Gott Liv Varje Dag för våra kunder.
ARBETSUPPGIFTER
Metodhandledaren har ett övergripande ansvar för Socialpsykiatrin innefattande Boendestöd, Sysselsättning och den öppna verksamheten när det gäller det pedagogiska arbetet, så som dokumentation och metodhandledning.
Metodhandledaren skall vara en förebild för personalen i det pedagogiska arbetet gällande kunden och i ditt uppdrag ska du se till att utveckla och förmedla pedagogiska metoder i verksamheten utifrån erfarenhet, teoretisk kompetens, omvärldsbevakning samt evidensbaserad kunskap. Du kommer ansvara för att återkommande ha uppföljningar och utvärderingar av bemötande, förhållningssätt, insatser och arbetsmetoder. Arbetet har ett fokus på förbättring, förändring samt utveckling.
Arbetet innebär att du upprättar arbetsmetoder i samverkan med andra aktörer som är relevanta utifrån kundernas behov. Du kommer arbeta fram individanpassade lösningar som leder till en ökad trygghet, självständighet, medbestämmande och självbestämmande för kunden. Metodhandledaren arbetar även aktivt med den sociala dokumentationen och analyserar avvikelser. Det innefattar även uppföljning och handledning på vilket sätt dokumentationen sker lagenligt, etiskt och moraliskt.
Metodhandledaren skall bidra till att stärka samarbetsformerna mellan olika verksamheter inom Socialpsykiatrin. I uppdraget ingår att arbeta gränsöverskridande både internt och externt för att försäkra att kunderna får god omvårdnad, stöd och service. Exempel på extern samverkan kan vara sjukvård, försäkringskassa eller andra typer av myndigheter. Du ansvarar för den dagliga bemanningen samt planeringen av insatser i verksamheten genom de digitala verksamhetssystemen som är på införande. Du kommer att ha en nyckelroll i implementeringen av de digitala verksamhetssystem och socialpsykiatrins utveckling överlag.
Uppdraget som Metodhandledare är en ny position inom Socialpsykiatrin, där uppdraget kräver flexibilitet, tålamod, anpassningsförmåga och ett lösningsfokuserat förhållningssätt med kundens behov i centrum.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med treårig högskoleutbildning alternativt yrkeshögskola med pedagogisk inriktning som arbetsgivaren bedömer som lämplig.
Du har gedigen erfarenhet från utförarverksamhet och goda kunskaper om psykisk ohälsa samt erfarenheter från olika metoder i arbetet med personer med psykisk ohälsa och funktionsnedsättning tex Case management, Mi, ESL.
Eftersom du kommer arbeta aktivt med social dokumentation och schema/insatsplanering har du goda kunskaper om de lagar som styr verksamheten. Du har erfarenhet av att arbeta med kvalitetsutvecklande uppdrag samt planerera och implementera på enhetsnivå. Ditt arbetssätt är strukturerat och du har förmågan att planera insatser utifrån verksamhetens behov. Det krävs även att du har förmåga att följa upp och utvärdera hur respektive arbetsmetod/ förhållningsätt gett effekt.
Har du arbetat med att stödja personal i deras pedagogiskt vägledande uppdrag och/eller tidigare arbetat som metodhandledare, arbetsledare eller metodutvecklare är det meriterande. Det är även meriterande om du har tidigare erfarenhet från arbete inom rättspsykiatrin/ neuropsykiatrin.
Du kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information.
Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. Du visar intresse för och samverkar i övergripande frågor för att skapa mervärde.
Du får energi av att bidra till andras lärande och du skapar förutsättningar för att lärande ska kunna ske. Du är bekväm i sociala kontaktytor, såväl informella som formella. Du står för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs. Som medarbetare är du flexibel, lyhörd, van att ta ansvar och ser naturligt på att samarbeta. Erfarenhet och kunskap om målgruppen är ett grundkrav samt liknande befattning. För oss är det viktigt med ett professionellt bemötande gentemot kunder, anhöriga och övriga samarbetspartners. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Vård och omsorgsförvaltningen vill ge medarbetare heltidsarbete med möjlighet till önskad sysselsättningsgrad. Detta är viktigt för att attrahera och behålla medarbetare med rätt kompetens och bidrar också till en god kontinuitet för våra kunder.
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten.
Sjöbo är en expansiv kommun mitt i södra Skåne. Här bor 19 500 invånare som har nära till den omväxlande naturen och många olika boendeformer att välja på.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Ann-Carolin Hansson
0416-27085
Verksamhetschef Lisbeth Larsson
0416 - 273 75
Enhetschef Socialpsykiatrin (sem v 28-30) Anders Nilsson
0416 - 270 85
Enhetschef Socialpsykiatrin/Backens LSS boende Anders Nilsson
0416 - 270 85
Verksamhetschef Lisbeth Larsson ( V.26)
0416 - 273 75