Metodutvecklare på sociala avdelningens utvecklingsenhet

Metodutvecklare på sociala avdelningens utvecklingsenhet

Arbetsbeskrivning

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Arbetsplatsbeskrivning
Sociala avdelningens utvecklingsenhet söker nu metodutvecklare.

Du kommer till en arbetsplats som har ett högt utvecklingsdriv och där professionalitet, engagemang och nytänkande är viktiga hörnstenar. Du rapporterar till enhetschef för sociala avdelningens utvecklingsenhet.

På utvecklingsenheten arbetar vi ständigt för att utveckla och öka kvaliteten i våra verksamheter. Vi jobbar för boende, verksamma och besökare i Södermalms stadsdelsområde samt för chefer och medarbetare på sociala avdelningen. Viktiga utgångspunkter i vårt arbete med uppföljning och utveckling är gällande lagstiftning och forskning inom socialtjänsten och verksamheter inom stöd och service till personer med funktionsnedsättning. I enhetens uppdrag ingår även att samarbeta och samverka för att skapa trygghet för personer som bor eller vistas inom Södermalms stadsdelsområde och/eller har behov av våra tjänster.

Arbetsbeskrivning
Som metodutvecklare arbetar du främst gentemot chefer och medarbetare på sociala avdelningen. Ditt huvudsakliga uppdrag är att stötta sociala avdelningens enheter i deras verksamhetsutveckling och att aktivt arbeta med avdelningens systematiska kvalitetsarbete.

Dina arbetsuppgifter kommer bland annat vara att

- implementera nya arbetssätt och metoder
- följa upp och utvärdera arbetssätt
- följa upp verksamheter
- ta fram och sammanställa statistik
- analysera kvalitativ och kvantitativ data
- samordna och hålla i utbildningar/nätverk
- processleda möten
- omvärldsbevaka

Du medverkar till att brukarna i stadsdelsområdet får ta del av skydd, stöd och service av god kvalitet varje dag året runt. Du blir en del av Stockholms stad, en av Sveriges största arbetsgivare, där möjligheterna till utveckling är stora. Södermalms stadsdelsförvaltning erbjuder sina medarbetare goda arbetsvillkor t.ex. friskvårdsbidrag, friskvårdstimme och flextid.

Kvalifikationer
Du har en socionomutbildning eller annan likvärdig utbildning.

Du har goda kunskaper om de lagar, styrdokument och regler som styr socialtjänsten och verksamheter inom stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Du har en hög IT-mognad, arbetar självständigt med t.ex. excel, word och powerpoint. Du sätter dig snabbt in i nya system och digitala lösningar som arbetet kräver för att följa med i samhällets digitalisering. Du har minst 2 års erfarenhet av att arbeta inom socialtjänsten eller verksamheter inom stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Det är meriterande om du har erfarenhet från olika delar av socialtjänsten, både från myndighetsutövning och från arbete i utförarverksamhet. Det är särskilt meriterande om du har erfarenhet av arbeta inom ekonomiskt bistånd, våld i nära relationer och/eller missbruk.

- Du har ett strategiskt tänk och kan på ett pedagogiskt sätt förmedla det till andra.
- Du är självgående genom att du tar ansvar för din uppgift och strukturerar ditt arbetssätt och driver dina processer vidare.
- Du är strukturerad genom att du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt, sätter upp och håller tidsramar.
- Du uttrycker dig väl i tal och skrift och anpassar din kommunikation beroende på vem du skriver för eller kommunicerar muntligen med.
- Du tar initiativ till att utveckla kommunikationen inom verksamheten och kan på ett tydligt sätt förmedla budskap i krävande situationer.
- Du är initiativtagande genom att du sätter igång aktiviteter och uppnår resultat.
- Du ser behov och möjligheter till utveckling, initierar, följer upp och analyserar.

Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet. Intervjuer kommer att påbörjas under ansökningstiden.

Övrigt
Vi söker för en tillsvidaretjänst samt för två vikariat (ca 1 år). Specificera gärna i din ansökan om du är intresserad av alla tjänster eller endast någon av dem.

I april 2021 kommer förvaltningens huvudkontor att flyttas från Medborgarplatsen till Virkesvägen 3 i Hammarby Sjöstad.

Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ann-Christine Jenvén
08 508 12 010
Ulrika Hamrén
0850812131

Sammanfattning

Besöksadress

Medborgarplatsen 25 plan 7
None

Postadress

Medborgarplatsen 25 plan 7
Stockholm, 10266

Liknande jobb


Process Developer - Supply Chain Development

Process Developer - Supply Chain Development

29 november 2024

Process Developer - Supply Chain Development

Process Developer - Supply Chain Development

29 november 2024