Metodutvecklare på sociala avdelningens utvecklingsenhet

Metodutvecklare på sociala avdelningens utvecklingsenhet

Arbetsbeskrivning

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Arbetsplatsbeskrivning
Sociala avdelningens utvecklingsenhet söker nu en metodutvecklare.

Du kommer till en arbetsplats som har högt utvecklingsdriv och lösningsfokus. Du ingår i ett team med tre metodutvecklare och arbetar i nära samverkan med verksamhetsutvecklare och systemansvarig på enheten.

Enhetens uppdrag är att fungera som en samordnande funktion för flera av avdelningens nyckelprocesser och du har ett stödjande uppdrag till medlemmarna i avdelningens ledningsgrupp samt på enheterna. Det gäller det systematiska arbetet med planering och uppföljning av de olika verksamheterna samt för hållbara arbetssätt, god förankring och långsiktighet i utförandet av kärnuppdraget. 

Arbetsbeskrivning
Ditt huvudsakliga uppdrag är att stötta sociala avdelningen genom att samordna, utreda och föreslå lösningar som leder till en rättssäker, trygg och kvalitetssäkrad socialtjänst. Du arbetar nära avdelningsledningen och stöttar i såväl strategiska som operativa och verksamhetsspecifika frågor.

Dina arbetsuppgifter kommer bland annat vara att:

- följa upp verksamheter/utvärdera arbetssätt, skriva tjänsteutlåtanden samt delar av rapportering i ILSen
- utreda Lex Sarah, serveringstillstånd
- ta fram och sammanställa statistik
- analysera kvalitativ och kvantitativ data
- samordna och hålla i utbildningar/nätverk/fokusgrupper kopplade till stadens program och handlingsplaner
- föra protokoll vid olika samverkansform, nätverk eller råd
- omvärldsbevaka


Du medverkar till att brukarna i stadsdelsområdet får ta del av skydd, stöd och service av god kvalitet varje dag året runt. Du blir en del av Stockholms stad, en av Sveriges största arbetsgivare, där möjligheterna till utveckling är stora. Södermalms stadsdelsförvaltning erbjuder sina medarbetare goda arbetsvillkor t.ex. friskvårdsbidrag, friskvårdstimme, flextid och sommartid m.m.

Kvalifikationer
För att lyckas i ditt uppdrag ser vi att du har goda kunskaper om de lagar, styrdokument och regler som styr socialtjänsten och verksamheter inom stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Du har en hög IT-mognad, arbetar självständigt med t.ex. excel, word och powerpoint. Du sätter dig snabbt in i nya system och digitala lösningar som arbetet kräver för att följa med i samhällets digitalisering. Du har minst 2 års erfarenhet av att arbeta inom socialtjänsten eller verksamheter inom stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Det är meriterande om du har erfarenhet från olika delar av socialtjänsten, både från myndighetsutövning och från arbete i utförarverksamhet. Det är särskilt meriterande om du har erfarenhet av arbeta med utvecklingsfrågor och är van att skriva rapporter, utredningar samt hålla presentationer både digitalt och vid fysiska möten.



- Du har ett strategiskt tänk och kan på ett pedagogiskt sätt förmedla det till andra.
- Du är självgående genom att du tar ansvar för din uppgift och strukturerar ditt arbetssätt och driver dina processer vidare.
- Du är strukturerad genom att du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt, sätter upp och håller tidsramar.
- Du uttrycker dig väl i tal och skrift och anpassar din kommunikation beroende på vem du skriver för eller kommunicerar muntligen med.
- Du tar initiativ till att utveckla kommunikationen inom verksamheten och kan på ett tydligt sätt förmedla budskap i krävande situationer.
- Du är initiativtagande genom att du sätter igång aktiviteter och uppnår resultat.
- Du ser behov och möjligheter till utveckling, initierar, följer upp och analyserar.


Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet. Intervjuer kommer att påbörjas under ansökningstiden.





Övrigt
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ann-Christine Jenvén
08 508 12 010
Ulrika Hamrén
0850812131

Sammanfattning

Besöksadress

Medborgarplatsen 25 plan 7
None

Postadress

Medborgarplatsen 25 plan 7
Stockholm, 10266

Liknande jobb


Projektmedarbetare i projektet Förstärkt stöd för arbete och studier

25 september 2024

Barnsekreterare till Socialförvaltningen Nordost

25 september 2024

25 september 2024