OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1500 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Avdelning Ledningsstöd tillhandahåller bl.a. divisionsgemensam projektledning för lön, ekonomi och e-handel. Enheten för Projekt och anslutning har i uppdrag att leda arbetet med att ansluta de statliga kundmyndigheterna till Statens servicecenter lönebastjänst samt ekonomi och e-handelstjänster.
Divisionen står inför en tillväxt under åren framöver vilket ställer höga krav på både systemstöd liksom organisationen runt dessa.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Styra och leda arbetet med att utveckla och förvalta samt ansvara för att det finns framtagen och beskriven arbetsmetod för utvecklings- och anslutningsprojekt beträffande tjänster för ekonomi, lön och e-handel inom division myndighetsservice
• Tillse att ändringshantering och utveckling av metoden inklusive versionshantering av metoden finns och används
• Säkerställa framtagande av en standardiserad, beskriven och till verksamheten kommunicerad arbetsmetod inklusive dokumentmallar.
• Tillse att relevanta arbetssätt införs dvs driva och säkerställa införandet av gemensam arbetsmetod I samarbete med verksamheten
• Stå för metodframförhållning så att vi vid var tid använder den mest tillämpliga metoden för vårt arbete i syftet att öka effektiviteten och hålla ner våra kostnader
• Ta fram och underhålla relevanta mätetal för vår metod
• Samverka med verksamhetsstöd som har ansvaret för projektstyrningsverktyg Antura och generell projektmodell PPS.
Du kommer på del av tid att vara projektledare för anslutnings- och utvecklingsprojekt.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen med en för anställningen relevant inriktning eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt
• Flerårig erfarenhet av metodutveckling och förvaltning, gärna inom en tjänstelevererande verksamhet
• Minst tre års dokumenterad erfarenhet som projektledare inom tjänstelevererande verksamhet.
Vidare ska du ha förmåga att:
• Ha god samarbetsförmåga med stark kommunikativ förmåga, även med kollegor på distans
• Ha god pedagogisk förmåga för att kunna omvandla behov i tal och text
• Har mycket god förmåga att strukturera och systematisera metodutvecklingsarbetet
• Är självgående och drivande till din läggning
• Har självklart stort intresse av process- och metodutveckling
• Ska kunna tolka verksamhetens behov, vara realist, se till helheten och kunna prioritera rätt till gagn för verksamhetens utveckling.
• Ha stark analytisk förmåga och snabbt kunna skapa dig en överblick kring ditt arbete.
Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet av att leda metodarbete på distans
• Erfarenhet av olika projektmodeller såsom PPS, PEJL, PROPS, Agile t ex
• Arbetat med standardisering av process och metodarbete samt förbättringsarbete
• Framgångsrikt infört nya arbetssät
• Erfarenhet av dokument- och produktdatahantering samt vana att dokumentera
• Erfarenhet av projektledning och uppdragsledning
• Dokumenterad erfarenhet av att arbetat som projektledare inom HR-, ekonomi- eller löne-området
• Erfarenhet av teknisk projektledning
Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare. Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning. Placeringsort är Östersund, Gävle eller Stockholm. Startdatum efter överenskommelse. Du kommer att bli anställd med befattningen Projektledare med rollen som Metodutvecklare.
Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast den 27 mars 2022.
För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.