OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker migrationsassistenter till administrativenhet 2 i region Väst.
Vi erbjuder en välkomnande arbetsplats med engagerade kollegor som kommer att hjälpa dig att komma in i arbetet!
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som migrationsassistent på administrativenhet 2 arbetar du med att registrera och hantera ansökningar samt hantera handlingar och akter i dokument- och ärendehanteringssystem. Du hanterar post, arkiverar och lämnar ut allmänna handlingar efter sekretessbedömning. Därutöver arbetar du med administrativa uppgifter i samband med ärendehandläggning.
I din roll kommer du att arbeta med intern service mot andra kollegor som arbetar med handläggningen av ärenden inom Migrationsverket. Du kommer också arbeta administrativt med registrering och inskanning av korrespondens i ärenden som är under handläggning på myndigheten.
Personliga kompetenser
För att lyckas i rollen behöver du ha en "can-do" attityd. Problem är till för att lösas! Du tar ansvar fullt ut för dina arbetsuppgifter och försöker alltid hitta lösningar på de frågor som kommer till dig. Du är flexibel och handlingskraftig samtidigt som du är prestigelös.
Du är en naturlig ingång i många frågor på vårt kontor, och därför behöver du trivas i en roll med många kontaktytor både internt och externt. Du är hjälpsam och tillgänglig. De frågor du inte kan lösa tar du ansvar för att hänvisa vidare till rätt person internt.
Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du sätter upp och håller tidsramar. Du är också lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande samt har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra samtidigt som du anstränger dig för att leverera lösningar. Det är viktigt att du kan samarbeta bra med alla människor. Du behöver därför vara både lyhörd och smidig.
Krav
- Gymnasieutbildning eller annan utbildning som bedöms vara lämplig för rollen
- Erfarenhet av administrativt arbete
- Erfarenhet av arbete med krav på god service
- God kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
- Goda kunskaper i Officepaketet
Meriter
- Erfarenhet av ärendehanteringssystem SKAPA, Wilma och Medok
Upplysningar
Anställningsform: Allmän visstidsanställning tom 2022-09-30
Arbetstider: Kontorsarbetstider
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Placering: Göteborg
Tillträde: 2022-02-01 eller enligt överenskommelse
Vill du veta mer
Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten finns kontaktuppgifter till ansvarig enhetschef längre ned.
Ansökan
Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 26 december 2021. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.
Migrationsverket finns för människor som söker skydd i Sverige och för dem som vill arbeta, studera eller bo här. Detta gör vi inom asylrättens och den reglerade invandringens gränser. Vi tar emot ansökningar, prövar dem och fattar beslut om vilka som har rätt att komma hit eller stanna här, och vilka som måste lämna landet.
I vårt arbete som statstjänstemän handlar vi i enlighet med fattade beslut och visar omdöme vid uttalanden och agerande. Det krävs en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet hos oss och vi vägleds av den statliga värdegrunden och Migrationsverkets värdeord mod, empati och tydlighet.
När du registrerar din ansökan kan du komma att få besvara ett antal frågor. Fyll i frågorna så utförligt du kan. Ansökningar med ofullständigt CV eller uteblivna svar på frågor beaktas inte i lika stor utsträckning. Som en del i rekryteringsprocessen kan du behöva genomföra tester och/eller arbetsprover. Om du kallas till intervju kan du också komma att behöva besvara ett antal frågor kopplat till säkerhet.
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.