OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Migrationsverket är det naturliga navet för migrationen till Sverige. Varje år tar vi emot många tusen ansökningar från människor som vill arbeta, besöka, bo eller söka skydd i Sverige. Vi vill underlätta rörligheten över gränser genom god service och en snabb och rättssäker handläggning.
Migrationsverket är en arbetsplats som präglas av respekt för människan. Vi strävar efter att ingen ska bli diskriminerad och att alla ska ges lika möjligheter.
Vi söker två administrativa assistenter till Förvaltningsprocess enhet 1 i Malmö. Har du den personlighet och professionella kapacitet vi söker? Då kan vi erbjuda dig ett rikt och ansvarsfullt arbetsliv.
Vad du kan förvänta dig
Som medarbetare på Migrationsverket kan du förvänta dig ett givande arbete i en dynamisk miljö som präglas av ett fokus på ständiga förbättringar, samarbete och respekt för människan. Du erbjuds även en gedigen introduktion.
Arbetsuppgifter
Som migrationsassistent kommer du självständigt och tillsammansmed arbetskamraterna i ditt team att utföra administrativa arbetsuppgifter knutna till ärenden i domstolsprocessen. I arbetet ingår kontakter med domstolar, offentliga biträden, polisen samt i förekommande fall andra myndigheter. Du kommer att arbeta med registrering och expediering av handlingar och akter samt posthantering. Det kommer även ingå arkivarbete såsom hantering av dossier och allmänna kontorsgöromål.
Som migrationsassistent ingår även arbete i vår jourverksamhet där du tillsammans med ett team bland annat kommer att registrera jourärenden, svara i telefon samt besvara mail.
Vad vi förväntar oss
Vi förväntar oss att du är en god representant för Migrationsverket och har ett respektfullt bemötande såväl internt som externt. Du deltar aktivt i vårt förbättringsarbete och visar engagemang för vårt uppdrag och dina arbetsuppgifter. Du står även för Migrationsverkets värdeord: tydlighet, empati och mod.
Kvalifikationer
Du har lägst gymnasieutbildning eller annan utbildning som bedöms vara lämplig för befattningen. Det är meriterande om du är utbildad paralegal/juristassistent. Du har både erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter och har arbetat i en serviceinriktad roll. Det är meriterande med erfarenhet av ett digitaliserat arbetssätt, exempelvis e-arkiv.
Du ska ha god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Du ska även ha god förmåga att kommunicera på engelska samt goda kunskaper i Officepaketet.
Personliga kompetenser
Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Du är även strukturerad och planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt samt är självgående i ditt arbete. Du samarbetar bra med andra människor och har förmåga att kommunicera på ett lyhört och smidigt sätt. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt.
Upplysningar
Anställningsform: Tillsvidare med 6 månaders provanställning
Arbetstid: Kontorstider
Placering: Malmö
Tillträde för befattningen: Omgående
Vi tillämpar individuell lönesättning
Vill du veta mer
Om du har frågor gällande rekryteringsprocessen eller befattningen och arbetsuppgifterna kan du mejla till mal05@academicwork.se
Ansökan
Välkommen med din ansökan och meritförteckning senast den 2017-04-23. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.
I denna rekrytering kan vi komma att använda arbetspsykologiska tester och/eller arbetsprover som en del i processen.
Migrationsverket avböjer vänligt men bestämt alla samtal från försäljare av rekryteringstjänster och annonser.
I samband med att du registrerar din ansökan, kommer du att få svara på ett antal frågor. Det är viktigt att du fyller i frågorna så utförligt du kan och inte endast hänvisar till CV och personligt brev. Registrerade ansökningar med uteblivna eller ofullständiga svar beaktas inte i lika stor utsträckning som utförliga svar.