OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker migrationsassistenter till kontaktcenter i Sundbyberg.
Hos oss får du arbeta med aktuella samhällsfrågor som påverkas av vad som händer i vår omvärld, frågor som berör och engagerar. Vi erbjuder en dynamisk miljö som präglas av ett fokus på ständiga förbättringar, samarbete och respekt för människan.
Vi erbjuder ett jobb som är viktigt
Det händer mycket i vår omvärld och många människor söker sig till Sverige. Vi har därför behov av att stärka upp vår verksamhet med fler medarbetare som kan ge god service och svara på frågor som rör människors liv och framtid. Du kommer att ha en betydelsefull roll- ditt jobb är viktigt på riktigt!
Kontaktcenters uppdrag i korthet är att besvara frågor som inkommer till Migrationsverket i huvudsak via telefon och mail på svenska och engelska. Vi finns på fyra orter i landet och vi har ett stort fokus på service, kunskap och lärande. Du kommer att få en omfattande introduktion till vår verksamhet genom utbildningar i klassrums- och digital miljö samt genom fadderskap i form av medsittning.
Gå gärna in vår hemsida och läs mer Om Migrationsverket; https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Vart-uppdrag-och-arbete.html och https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss.html
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som migrationsassistent på kontaktcenter arbetar du med att hjälpa sökande och andra intressenter genom att besvara inkommande telefonsamtal och e-post. Du ger stöd och information samt ger svar på allmänna och kvalificerade frågor inom våra områden. Svenska och engelska är våra huvudspråk och du behöver vara bekväm i att hantera samtal och besvara e-post på avancerad nivå. Många av frågorna berör myndighetsbeslut.
Du kommer att ingå i ett team, men arbeta självständigt i vårt kontorslandskap. Du förväntas hålla dig uppdaterad i aktuella frågor och ta ansvar för att komma framåt i din kompetensutveckling. Till din hjälp har du teamledare och faddrar vars uppgift är att skapa rätt förutsättningar för att du ska lyckas i ditt uppdrag. Våra teamledare har ett coachande förhållningssätt. I ledarskapet läggs också stort fokus på att vara närvarande och lyhörd för dig, så att du ska kunna göra ett bra arbete.
Personliga kompetenser
I din roll som migrationsassistent är det viktigt att du är trygg, stabil och kan skilja på det personliga och professionella. I din kontakt med intressenter kommunicerar du tydligt och välformulerat och säkerställer att budskapet når fram.
Du lyssnar och är mottaglig för motparten och har en förståelse för hur människor tar till sig kunskap och anpassar även ditt sätt att förmedla budskapet till mottagaren. Vidare är du noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard och lägger stor vikt vid att leva upp till dessa. Du följer vid behov upp och tar ansvar för dina arbetsuppgifter.
Krav
- Gymnasieutbildning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt.
- Minst 1 års erfarenhet av arbete med krav på god service
- Mycket god kommunikativ förmåga som innebär att du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
- Goda kunskaper i Officepaketet
- God datorvana samt god orienteringsförmåga i webbverktyg
Meriter
- Utbildning inom juridik, samhälls- eller beteendevetenskap
- Erfarenhet av arbete i en guidande eller vägledande roll, i exempelvis kundtjänst eller support, som arbetsgivaren bedömer relevant
- Erfarenhet av arbete i en statlig myndighet
Upplysningar
Anställningsform: Tillsvidare med 6 månaders provanställning
Arbetstider: Kontorsarbetstid
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Placering: Sundbyberg
Tillträde: Löpande tillsättning. Anställningen inleds med en introduktionsutbildning.
Då processen behöver fortlöpa skyndsamt kan du komma att kontaktas för nästa steg i processen innan sista ansökningsdag. Vi beaktar och tar hänsyn till alla inkomna ansökningar.
Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten finns kontaktuppgifter till ansvarig enhetschef längre ned.
Ansökan
Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 23 oktober 2022. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.
På Migrationsverket är vi cirka 5 000 personer som arbetar med en av vår tids stora samhällsfrågor, och med uppgifter som rör människors liv och framtid. Varje dag söker sig människor till Sverige för att arbeta, studera, bo eller söka skydd här. Migrationsverkets uppdrag är att pröva ansökningar för dem som vill stanna i Sverige. I det större perspektivet bidrar vi till att migrationen till vårt land fungerar och ett konkurrenskraftigt Sverige. Vi fyller en viktig roll i samhället - vårt jobb är viktigt på riktigt.
I vårt arbete som statstjänstemän handlar vi i enlighet med fattade beslut och visar omdöme vid uttalanden och agerande. Det krävs en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet hos oss och vi vägleds av den statliga värdegrunden och av mod, empati och tydlighet.
Vi använder urvalsfrågor i ansökningsförfarandet. Besvara dessa så utförligt du kan eftersom dina svar avgör om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. Vi använder också ofta tester för att vidare bedöma din skicklighet för den sökta tjänsten. Kallas du till intervju kan du behöva besvara frågor kopplat till säkerhet.
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar en jämn könsfördelning och mångfald.
Önskar du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på vår Lediga jobb-sida på webben https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb.html
Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi undanber oss därför telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.