Migrationsassistent till Skanningsenheten i Umeå

Migrationsassistent till Skanningsenheten i Umeå

Arbetsbeskrivning

Vi söker migrationsassistent till skanningsenheten i Umeå.

Vi erbjuder en miljö som präglas av mötet med människor och varierande arbetsuppgifter.

Skanningsenheten i Umeå har det nationella uppdraget att registrera, administrera och digitalisera ansökningar som inkommer via post från ambassader och inrikespost. Skanningsenheten präglas av ett flexibelt arbetssätt, bra samarbete samt att ge en god service externt som internt.  

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som migrationsassistent arbetar du med att registrera och hantera ansökningar samt hantera handlingar och akter i dokument- och ärendehanteringssystem. Du hanterar post, scannar, registrerar, arkiverar och lämnar ut allmänna handlingar efter sekretessbedömning. Därutöver arbetar du med administrativa uppgifter till exempel i samband med möten och ärenden för sökanden. I din roll ger du service till medarbetare internt. Du identifierar och hanterar eventuella särskilda behov som personer kan ha. Arbetet kräver hög noggrannhet och struktur.

Personliga kompetenser
Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du är strukturerad och planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande och har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Du arbetar bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare är du noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard och lägger ner stor vikt vid att man lever upp till dessa. Har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Ser möjligheterna i förändringar. Stor vikt kommer att läggas vid de personliga kompetenserna.

Krav

- Gymnasieutbildning eller annan utbildning som bedöms vara lämplig för rollen
- Erfarenhet av administrativt arbete
- Erfarenhet av arbete med krav på god service
- Mycket god kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska
- Goda kunskaper i det engelska språket
- Goda kunskaper i Officepaketet

Meriter

- Erfarenhet av arbete med förvaltningsrättsliga ärenden
- Erfarenhet av att hantera handlingar i arkiv och ärendehanteringssystem

Upplysningar
Anställningsform: Vikariat tom 2022-11-30
Arbetstider: Kontorsarbetstider
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Placering: Umeå
Tillträde: Enligt överenskommelse

Vill du veta mer
Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten finns kontaktuppgifter till ansvarig enhetschef längre ned.

Ansökan
Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 14 oktober 2021. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.

Migrationsverket finns för människor som söker skydd i Sverige och för dem som vill arbeta, studera eller bo här. Detta gör vi inom asylrättens och den reglerade invandringens gränser. Vi tar emot ansökningar, prövar dem och fattar beslut om vilka som har rätt att komma hit eller stanna här, och vilka som måste lämna landet.


I vårt arbete som statstjänstemän handlar vi i enlighet med fattade beslut och visar omdöme vid uttalanden och agerande. Det krävs en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet hos oss och vi vägleds av den statliga värdegrunden och Migrationsverkets värdeord mod, empati och tydlighet.


När du registrerar din ansökan kan du komma att få besvara ett antal frågor. Fyll i frågorna så utförligt du kan. Ansökningar med ofullständigt CV eller uteblivna svar på frågor beaktas inte i lika stor utsträckning. Som en del i rekryteringsprocessen kan du behöva genomföra tester och/eller arbetsprover. Om du kallas till intervju kan du också komma att behöva besvara ett antal frågor kopplat till säkerhet.


För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.

Sammanfattning

Liknande jobb


Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Erfaren administratör

Erfaren administratör

19 november 2024

19 november 2024