OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Migrationsverkets kontaktcenter
Vi söker migrationsassistenter till vårt kontor i Malmö.
Hos oss får du arbeta med aktuella samhällsfrågor som påverkas av vad som händer i vår omvärld, frågor som berör och engagerar. Vi erbjuder en dynamisk miljö som präglas av ett fokus på ständiga förbättringar, samarbete och respekt för människan.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som migrationsassistent på Migrationsverkets kontaktcenter kommer du arbeta med att hjälpa de sökande och andra intressenter genom att besvara inkommande telefonsamtal och till viss del även e-post. Du ger stöd och information samt besvarar allmänna och kvalificerade frågor inom våra områden. Då svenska och engelska är våra huvudspråk behöver du vara bekväm i att hantera samtal samt e-post på båda språken. Du kommer att ingå i ett team, men arbeta självständigt i vårt kontorslandskap. Du förväntas hålla dig uppdaterad i aktuella frågor och ta ansvar för att komma framåt i din kompetensutveckling. Till din hjälp har du teamledare, vars ansvar är att skapa rätt förutsättningar för att du ska lyckas i ditt uppdrag. Våra teamledare har ett coachande förhållningssätt. I ledarskapet läggs stort fokus på att vara närvarande och lyhörd för dig, så att du ska kunna göra ett bra arbete.
Personliga kompetenser
I din roll som migrationsassistent är det viktigt att du är trygg, stabil och kan skilja på det personliga och professionella. I din kontakt med intressenter kommunicerar du tydligt och välformulerat och säkerställer att budskapet når fram. Du lyssnar och är mottaglig för motparten. Du har en förståelse för hur människor tar till sig kunskap och anpassar ditt sätt att förmedla budskapet till mottagaren. Vidare är du noggrann och väl medveten om mål och kvalitet och lägger stor vikt vid att leva upp till dessa. Du följer upp vid behov och tar ansvar för dina arbetsuppgifter. Ditt arbete utmärks av effektivitet och stresstålighet, då verksamheten präglas av högt tempo.
Krav
- Gymnasieutbildning, eller annan utbildning i kombination med för rollen relevant erfarenhet
- Erfarenhet av arbete i en guidande eller vägledande roll, i exempelvis kundtjänst, reception eller support, som arbetsgivaren bedömer lämplig.
- God datorvana samt god orienteringsförmåga i webbverktyg
- God förmåga att kommunicera och uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
- Goda kunskaper i Officepaketet
Upplysningar
Anställningsform: Allmän visstidsanställning 3/5-31/8, med eventuellt vidare behov i höst
Arbetstider: Kontorsarbetstid
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Placering: Malmö
Tillträde: 3 maj som inleds med fyra veckors introduktionsutbildning
Ansökan
Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 14 mars 2021. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.
Migrationsverket finns för människor som söker skydd i Sverige och för dem som vill arbeta, studera eller bo här. Detta gör vi inom asylrättens och den reglerade invandringens gränser. Vi tar emot ansökningar, prövar dem och fattar beslut om vilka som har rätt att komma hit eller stanna här, och vilka som måste lämna landet. I vårt arbete som statstjänstemän handlar vi i enlighet med fattade beslut och visar omdöme vid uttalanden och agerande. Det krävs en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet hos oss och vi vägleds av den statliga värdegrunden och Migrationsverkets värdeord mod, empati och tydlighet.
När du registrerar din ansökan kan du komma att få besvara ett antal frågor. Fyll i frågorna så utförligt du kan. Ansökningar med ofullständigt CV eller uteblivna svar på frågor beaktas inte i lika stor utsträckning. Som en del i rekryteringsprocessen kan vi även komma att använda tester och/eller arbetsprover.
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.