OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På Migrationsverket är vi cirka 6 000 personer som arbetar med en av vår tids stora samhällsfrågor och med uppgifter som rör människors liv och framtid. Vårt jobb är viktigt på riktigt!
Vi söker migrationsassistenter till kontaktcenter i Malmö.
Kontaktcenter tar emot och besvarar myndighetens inkommande telefonsamtal och e-post på svenska och engelska.
Vi finns på flera orter i landet och ger stöd och information om såväl allmänna som kvalificerade frågor inom Migrationsverkets områden. Kontaktcenter har ett stort fokus på service, kunskap och lärande.
Vi erbjuder en dynamisk miljö som präglas av ett fokus på ständiga förbättringar, samarbete och respekt för människan.
Vi erbjuder ett jobb som gör skillnad
Det händer mycket i vår omvärld och vi behöver nu anställa nya medarbetare som kan ge god service och svara på frågor som rör människors liv och framtid.
Gå gärna in vår hemsida och läs mer Om Migrationsverket; https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag.html
Du kommer att ha en betydelsefull roll - ditt jobb är viktigt på riktigt! Möt en av våra medarbetare och hör henne berätta om hur det är att vara ny i rollen på vårt kontaktcenter i Sundbyberg; https://www.youtube.com/watch?v=tppKQE8xqM8
Du kommer att få en omfattande introduktion till vår verksamhet genom utbildningar i klassrums- och digital miljö, samt genom fadderskap i form av medsittning.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Kontaktcenters uppdrag är att besvara allmänna och kvalificerade frågor som inkommer till Migrationsverket via telefon och e-post på våra arbetsspråk, svenska och engelska. Det är avgörande för tjänsten att du kan besvara samtal och e-post på en avancerad språklig och innehållsmässig nivå på båda språken. Många av frågorna berör myndighetsbeslut.
Du kommer att ingå i ett team, men arbeta självständigt i vårt kontorslandskap med schemalagda arbetsuppgifter. Du förväntas hålla dig uppdaterad i myndighetens aktuella frågor och ta ansvar för din kompetensutveckling. Som stöd finns teamledare och faddrar vars uppgift är att skapa rätt förutsättningar för att du ska lyckas i ditt uppdrag. Våra teamledare har ett coachande förhållningssätt och i deras ledarskap ligger fokus på att vara närvarande och lyhörd i det dagliga arbetet.
Vem är du?
I din roll som migrationsassistent är det viktigt att du är trygg, stabil och kan skilja på det personliga och professionella. I ditt arbete kommunicerar du på ett tydligt, välformulerat och serviceinriktat sätt, samt ser till att budskapet når fram.
Du lyssnar och är lyhörd i förhållande till frågeställaren. Du anpassar ditt sätt att förmedla budskapet till mottagaren. Vidare är du noggrann och väl medveten om mål och kvalitet i arbetet och lägger stor vikt vid att leva upp till dessa.
Du som söker har
- Gymnasieutbildning.
- Mycket god kommunikativ förmåga i tal och skrift på svenska och engelska.
- Erfarenhet av arbete med krav på god service
- God datorvana samt god orienteringsförmåga i webbaserade verktyg.
Det är meriterande om du har
- Erfarenhet av arbete i kundtjänst, reception eller support.
- Erfarenhet av liknande arbete inom offentlig verksamhet.
- Akademisk utbildning inom juridik, samhälls- eller beteendevetenskap.
Upplysningar
Anställningsform: Tillsvidare med provanställning
Arbetstider: Kontorsarbetstid
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Placering: Malmö
Tillträde: 1 februari 2024. Anställningen inleds med en gemensam introduktionsutbildning och du måste vara tillgänglig för denna.
Då processen behöver fortlöpa skyndsamt kan du komma att kontaktas för nästa steg i processen innan sista ansökningsdag. Vi beaktar och tar hänsyn till alla inkomna ansökningar.
Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten finns kontaktuppgifter till ansvarig enhetschef längre ned.
Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 22 november 2023. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.
_________________________________________________________________________________________________________
Om rekryteringsprocessen
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär.
Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet.
Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html
Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.