Migrationsassistenter till Migrationsverket i Göteborg

Migrationsassistenter till Migrationsverket i Göteborg

Arbetsbeskrivning

Vi söker migrationsassistenter till administrativa enheterna i region väst.

Vi erbjuder en välkomnande arbetsplats med engagerade kollegor som kommer att hjälpa dig att komma in i arbetet!

Vi erbjuder ett jobb som är viktigt på riktigt
Just nu händer det mycket i vår omvärld och många människor söker sig till Sverige. Vi har därför behov av att stärka upp vår verksamhet med fler medarbetare som kan hjälpa till i de delar av verksamheten där behovet för tillfället är som störst. Vår verksamhet är stor och över tid kan det finnas behov av din kompetens även inom andra ärendeslag, till exempel där vi prövar ansökningar från människor som vill komma till Sverige för att studera, arbeta, flytta till nära och kära eller medborgarskap. Oavsett var i verksamheten du kommer att arbeta så har du en betydelsefull roll i att bidra till genomförandet av vårt viktiga samhällsuppdrag. Ditt jobb hos oss är viktigt på riktigt.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som migrationsassistent på administrativa enheten arbetar du med att registrera och hantera ansökningar samt hantera handlingar och akter i dokument- och ärendehanteringssystem. Du hanterar post, arkiverar och lämnar ut allmänna handlingar efter sekretessbedömning. Därutöver arbetar du med övriga administrativa uppgifter i samband med ärendehandläggning.

I din roll kommer du att arbeta med intern service mot andra kollegor som arbetar med handläggningen av ärenden inom Migrationsverket. Du kommer också arbeta administrativt med registrering och inskanning av korrespondens i ärenden som är under handläggning på myndigheten.

Personliga kompetenser
För att lyckas i rollen behöver du ha en "can-do" attityd. Problem är till för att lösas! Du tar ansvar fullt ut för dina arbetsuppgifter och försöker alltid hitta lösningar på de frågor som kommer till dig. Du är flexibel och handlingskraftig samtidigt som du är prestigelös.

Du är en naturlig ingång i många frågor på vårt kontor, och därför behöver du trivas i en roll med många kontaktytor både internt och externt. Du är hjälpsam och tillgänglig. De frågor du inte kan lösa tar du ansvar för att hänvisa vidare till rätt person internt. 

Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du sätter upp och håller tidsramar. Du är också lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande samt har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra  samtidigt som du anstränger dig för att leverera lösningar. Det är viktigt att du  kan samarbeta bra med alla människor. Du behöver därför vara både lyhörd och smidig.

Krav

- Gymnasieutbildning eller annan utbildning som bedöms vara lämplig för rollen
- Erfarenhet av arbete med krav på god service
- God kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
- God IT-vana och har lätt för att sätta dig in i nya system

Meriter

- Erfarenhet av ärendehanteringssystem SKAPA, Wilma och Medok
- Erfarenhet av administrativt arbete

Upplysningar
Anställningsform: Tillsvidare med provanställning samt allmän visstidsanställning (längst t.o.m. 2023-03-31)
Arbetstider: Kontorsarbetstider
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Placering: Göteborg
Tillträde: snarast eller enligt överenskommelse

Vill du veta mer
Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten finns kontaktuppgifter till ansvarig enhetschef längre ned.

Ansökan
Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 18 maj 2022. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.

Frågor
Vid frågor kontakta någon av de rekryterande cheferna:

Shirin Henare – shirin.henare@migrationsverket.se
Gunilla Rosengren – gunilla.rosengren@migrationsverket.se

På Migrationsverket är vi cirka 5 000 personer som arbetar med en av vår tids stora samhällsfrågor, och med uppgif­ter som rör människors liv och framtid. Varje dag söker sig människor till Sverige för att arbeta, studera, bo eller söka skydd här. Migrationsverkets uppdrag är att pröva ansök­ningar för dem som vill stanna i Sverige. I det större perspektivet bidrar vi till att migrationen till vårt land funge­rar och ett konkurrenskraftigt Sverige. Vi fyller en viktig roll i samhället - vårt jobb är viktigt på riktigt.


I vårt arbete som statstjänstemän handlar vi i enlighet med fattade beslut och visar omdöme vid uttalanden och agerande. Det krävs en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet hos oss och vi vägleds av den statliga värdegrunden och av mod, empati och tydlighet.


Vi använder urvalsfrågor i ansökningsförfarandet. Besvara dessa så utförligt du kan eftersom dina svar avgör om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. Vi använder också ofta tester för att vidare bedöma din skicklighet för den sökta tjänsten. Kallas du till intervju kan du behöva besvara frågor kopplat till säkerhet. 


För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar en jämn könsfördelning och mångfald.


Önskar du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på vår Lediga jobb-sida på webben https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb.html

Sammanfattning

Liknande jobb


Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Erfaren administratör

Erfaren administratör

19 november 2024

19 november 2024