OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Migrationsverket är det naturliga navet för migrationen till Sverige. Varje år tar vi emot många tusen ansökningar från människor som vill arbeta, besöka, bo eller söka skydd i Sverige. Vi vill underlätta rörligheten över gränser genom god service och en snabb och rättssäker handläggning. Vår vision är ett Sverige som med öppenhet tar tillvara den globala migrationens möjligheter.
Migrationsverket är en arbetsplats som präglas av respekt för människan. Vi strävar efter att ingen ska bli diskriminerad och att alla ska ges lika möjligheter.
Vi söker dig som vill leda ekonomiavdelningens nybildade budgetenhet och vara med och utveckla en modern verksamhetsstyrning. Förutom att ha goda ekonomikunskaper behöver du även vara en trygg ledare, en bra administratör samt trivas i en initiativrik och snabbt växande verksamhet. Tjänsten är placerad vid myndighetens huvudkontor i Norrköping.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter blir att leda och utveckla budgetenhetens arbete med införandet av en enkel och tydlig ekonomisk planering och resultatmässig uppföljning. Det innebär också att ta fram effektiva arbetssätt och verktyg inom ekonomiområdet. Du kommer därutöver att leda och medverka i olika projekt för övergripande verksamhetsförbättrande insatser samt vara en viktig resurs i verkets löpande prognos- och rapporteringsarbete gentemot regeringskansliet.
Budgetenheten blev en egen enhet från mars 2016 och har idag 15 medarbetare. Du får därför ett stort ansvar att tillsammans med dina medarbetare utveckla verksamheten. Centralt är också att utveckla samarbetsformerna med verksamheten; regioner, avdelningar och övriga huvudkontorsfunktioner.
Du är direkt underställd myndighetens ekonomidirektör och ingår i ekonomiavdelningens ledningsgrupp där du aktivt förväntas bidra till utveckling och förnyelse inom avdelningens hela verksamhetsområde.
Huvuddelen av enhetens medarbetare finns vid vårt huvudkontor i Norrköping. Ett mindre antal medarbetare finns även på andra orter i Sverige.
Viktiga kvalifikationer för arbetet som Budgetchef är att du är säker i dina kunskaper och i din roll och har förmågan att stödja de som du kommer att arbeta med. En högskoleutbildning med ekonomisk inriktning och flera års erfarenhet av att leda kvalificerat ekonomiarbete är därför nödvändiga kvalifikationer. Du behöver även vara dokumenterat kunnig inom såväl redovisning som budgetarbete genom praktisk erfarenhet. En hög IT-mognad är en förutsättning, liksom att du är en van användare av Excel på en mer avancerad nivå. Har du erfarenhet av att arbeta med ekonomisystemet Agresso är det en fördel men inget krav.
Som person har du god förmåga till helhetssyn, du är drivande och målorienterad och är inte rädd för att ”kavla upp ärmarna” och även ta tag i enklare operativa arbetsuppgifter. Du har en hög arbetskapacitet och är van att leverera även under tidvis stress och med snabba förändringar. Tjänsten ställer stora krav på analytisk förmåga och att du kan identifiera möjligheter till förbättring och effektivisering samt att du har mod, är engagerad och självgående, och tar ansvar. Du har en vilja att utvecklas och uppskattar möjligheten att växa i din roll. Som vår budgetchef kommer du att ha breda kontaktytor och vi ser därför att du behöver ha god social och pedagogisk förmåga. Mycket god kommunikationsförmåga krävs, såväl muntligt som skriftligt.
Vi lägger stor vikt vid att våra chefer har den personliga lämpligheten och de ledaregenskaper som krävs för att framgångsrikt kunna leda en komplex verksamhet i förändring.
Ansökan
Fram till den 16 maj ser vi fram emot att ta del av din ansökan och cv på www.migrationsverket.se/jobb. Vi samarbetar med ProAstri i chefsrekryteringar och i den här rekryteringen är Karin Ivarson, vår rekryteringskonsult.
Välkommen till oss!
Läs mer om vår verksamhet och tjänsterna på:
www.migrationsverket.se/jobb
Migrationsverket avböjer vänligt men bestämt alla samtal från försäljare av rekryteringstjänster och annonser.