OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Migrationsverket är det naturliga navet för migrationen till Sverige. Varje år tar vi emot många tusen ansökningar från människor som vill arbeta, besöka, bo eller söka skydd i Sverige. Vi vill underlätta rörligheten över gränser genom god service och en snabb och rättssäker handläggning. Vår vision är ett Sverige som med öppenhet tar tillvara den globala migrationens möjligheter.
Migrationsverket är en arbetsplats som präglas av respekt för människan. Vi strävar efter att ingen ska bli diskriminerad och att alla ska ges lika möjligheter.
Vi söker handläggare till Tillståndsenheten i Norrköping. Har du den personlighet och professionella kapacitet vi söker? Då erbjuder vi ett rikt och ansvarsfullt yrkesliv med många karriärvägar.
Vad du kan förvänta dig
Som medarbetare på Migrationsverket kan du förvänta dig ett givande arbete i en dynamisk miljö som präglas av ett fokus på ständiga förbättringar, samarbete och respekt för människan. Du erbjuds även en gedigen introduktion och goda möjligheter till fortlöpande kompetensutveckling.
Arbetsuppgifter
Som handläggare på Tillståndsenheten arbetar du med anknytningsärendehantering och anhöriginvandring kring besök och bosättning. I tjänsten utreder du både handlingar, dokument och ärenden via ambassaden. Du kommer även att ha muntliga utredningar och boka tolkar och utredningsrum. I arbetsuppgifterna ingår även att lägger upp protokoll inför utredningar och arbete för att få fram kompletteringar vid tillfällen där det fattas handlingar. Du kommer att hantera flera ärenden parallellt och även ta emot nya ärenden som kommer in.
Vad vi förväntar oss
Vi förväntar oss att du är en god representant för Migrationsverket och har ett respektfullt bemötande såväl internt som externt. Du deltar aktivt i vårt förbättringsarbete och visar engagemang för vårt uppdrag och dina arbetsuppgifter. Du står även för Migrationsverkets värdeord: tydlighet, empati och mod.
Kvalifikationer
Du har akademisk utbildning med juridisk-, samhällsvetenskaplig-, eller beteendevetenskaplig inriktning eller annan utbildning i kombination med för befattningen relevant erfarenhet. Det är meriterande med erfarenhet av arbete med förvaltningsrättsliga ärenden och av utredningsvana.
Du har god kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Du har också goda kunskaper i Officepaketet. Det är meriterande med kunskap inom intervju- och samtalsmetodik. Du har intresse och motivation för tjänsten.
Personliga kompetenser
Som person är du trygg, stabil och har självinsikt. Du ser relationer i sitt rätta perspektiv och skiljer på det personliga och det professionella. Du tar ansvar för din uppgift och driver dina processer framåt. Vidare så arbetar du bra med andra människor. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan snabbt ändra ditt synsätt. Du ser även möjligheterna i förändringar.
Upplysningar
Anställningsform: Allmän tillsvidareanställning samt Visstidsanställning t.o.m. 2017-09-30
Arbetstid: Kontorstider
Placering: Norrköping
Tillträde för befattningen: Snarast eller enligt överenskommelse
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Vill du veta mer
Om du har frågor gällande rekryteringsprocessen kan du mejla till migrationsverket@academicwork.se
Vill du veta mer om befattningen och arbetsuppgifterna kontaktar du Enhetschef, Catarina Ljung, catarina.ljung@migrationsverket.se
Ansökan
Välkommen med din ansökan och meritförteckning senast onsdag 10 augusti.
Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.
Migrationsverket avböjer vänligt men bestämt alla samtal från försäljare av rekryteringstjänster och annonser.