Migrationsverket söker Verksamhetsexperter till Kvalitetsavdelningen

Arbetsbeskrivning

Migrationsverket är det naturliga navet för migrationen till Sverige. Varje år tar vi emot många tusen ansökningar från människor som vill arbeta, besöka, bo eller söka skydd i Sverige. Vi vill underlätta rörligheten över gränser genom god service och en snabb och rättssäker handläggning. Vår vision är ett Sverige som med öppenhet tar tillvara den globala migrationens möjligheter.

Migrationsverket är en arbetsplats som präglas av respekt för människan. Vi strävar efter att ingen ska bli diskriminerad och att alla ska ges lika möjligheter.

Vi söker verksamhetsexperter till kvalitetsavdelningens kansli i Norrköping. Har du den personlighet och professionella kapacitet vi söker? Då erbjuder vi ett rikt och ansvarsfullt arbetsliv med många karriärvägar. Kvalitetsavdelningen ska skapa förutsättningar och strukturer för att säkerställa kvalitet och effektivitet i verksamheten utifrån de sökandes legitima krav inom budgetmässiga och rättsliga ramar.
Kvalitetsavdelningen ansvarar för myndighetens huvudprocesser och är beställare av flera större utvecklingsobjekt. Som verksamhetsexpert har du en viktig roll i att samordna avdelningens arbete och till att vårt arbete håller en hög kvalitet.

Vad du kan förvänta dig
Som medarbetare på Migrationsverket kan du förvänta dig ett givande arbete i en dynamisk miljö som präglas av ett fokus på ständiga förbättringar, samarbete och respekt för människan. Du erbjuds även en gedigen introduktion och goda möjligheter till fortlöpande kompetensutveckling.

Arbetsuppgifter
Som verksamhetsexpert kommer du att arbeta med upprättande av handlingsplaner, yttranden och remissvar samt andra utredningsuppdrag. Du kommer även att arbeta med prognos- och analysarbete samt beredning av ärenden inför beslut. Vidare kommer du att fungera som ett stöd till verksamheten i metod- och sakfrågor. Att samarbeta med övriga avdelningar samt ge service och underlag till externa och interna kontakter utifrån ett helhetsperspektiv för myndigheten är en viktig del av arbetet.
Du svarar för att utarbeta, upprätta och ansvara för styrdokument. Att ansvara för planering, samordning och uppföljning av olika frågor inom vårt uppdrag är centrala arbetsuppgifter. I övrigt kommer du att utföra arbetsuppgifter på uppdrag av närmaste chef.

Vad vi förväntar oss
Vi förväntar oss att du är en god representant för Migrationsverket och har ett respektfullt bemötande såväl internt som externt. Du deltar aktivt i vårt förbättringsarbete och visar engagemang för vårt uppdrag och dina arbetsuppgifter. Du står även för Migrationsverkets värdeord: tydlighet, empati och mod.

Kvalifikationer
Du har en akademisk utbildning med juridisk-, samhällsvetenskaplig-, eller beteendevetenskaplig inriktning samt erfarenhet av att arbeta med planerings- och samordningsfrågor. Du har mycket goda kunskaper i förvaltning, offentlighet och sekretess, styrningsfrågor samt kvalificerad administration. Meriterande är tidigare erfarenhet från arbete inom mottagnings-, tillstånds- eller prövningsverksamhet. Du har även mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Utöver detta har du goda datakunskaper samt goda kunskaper i Officepaketet.

Personliga kompetenser
Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter, kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt och ser möjligheterna i förändringar. Du tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor, ser på sakers långsiktiga betydelse och vidare konsekvenser och anpassar dina handlingar till detta. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt samt sätter upp och håller tidsramar. Du är intresserad av struktur och styrningsfrågor. Vidare är du noggrann och väl medveten om mål och kvalitet och lägger stor vikt vid att du lever upp till dessa. Du arbetar bra med andra människor på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.

Upplysningar
Anställningsform: Tillsvidare med 6 mån provanställning

Arbetstid: Kontorstider

Placering: Norrköping

Tillträde för befattningen: Snarast

Vi tillämpar individuell lönesättning.

Resor i tjänsten kan förekomma.
Enskild överenskommelse om förtroendearbetstid kan träffas.

Vill du veta mer?
Om du har frågor gällande rekryteringsprocessen kan du mejla till migrationsverket@academicwork.se

Vill du veta mer om befattningen och arbetsuppgifterna kontaktar du enhetschef, Anna Staaf, anna.staaf@migrationsverket.se, tel. 010-485 23 63.

Ansökan
Välkommen med din ansökan och meritförteckning senast söndag 3 juli.
Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.


Migrationsverket avböjer vänligt men bestämt alla samtal från försäljare av rekryteringstjänster och annonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Migrationsverket
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 19 juni 2016

Liknande jobb


Verksamhetskoordinator

Verksamhetskoordinator

3 oktober 2024

2 oktober 2024

Projektkoordinator

24 september 2024