OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu söker vi en miljö -och hållbarhetssamordnare med ansvar för att samordna vårt hållbarhetsarbete, med särskild inriktning på miljöfrågor. Tjänsten vänder sig till dig som vill arbeta såväl strategiskt som operativt med vår utvecklingsresa inom området ekologisk hållbarhet.
Som miljö- och hållbarhetssamordnare har du en bred roll inom miljöområdet och kommer arbeta med såväl löpande arbetsuppgifter som i olika utvecklingsprojekt. Du kommer bland annat att samordna och vidareutveckla vårt ledningssystem och hållbarhetsrapportering för miljö, samt i nära samarbete med kollegor stödja verksamheten och följa upp vårt hållbarhetsarbete.
Ett annat utvecklingsområde är att inom avdelningen stötta integreringen av miljömässiga hållbarhetsaspekter för inköpsverksamheten och i våra samarbeten. Som sakkunnig har du en viktig uppgift i att bevaka och implementera omvärldskrav och miljölagstiftning, samt samordna gemensamma åtaganden och utveckling där bolaget ingår såsom allmännyttans klimatinitiativ och inom kommunkoncernen.
Övergripande handlar arbetet om att bidra till, samt stimulera omställningen för ett cirkulärt samhälle där vi underlättar för våra hyresgäster att bo och leva hållbart. Du arbetar med frågor som avfall, återbruk och minskat klimatavtryck samt främja ekosystemtjänster och värna biologisk mångfald.
Som miljö- och hållbarhetssamordnare ingår du i avdelningen för inköp- och hållbarhet som med dig blir ett arbetslag på fyra personer där vi bland annat arbetar med samordning av inköp, upphandlingar och ledningssystemen för kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Vårt uppdrag är att utveckla, stödja och inspirera verksamheten, samt skapa förutsättningar för att verksamhetens hållbarhetsarbete leder till ständiga förbättringar.
Arbetsuppgifter
Som miljö- och hållbarhetssamordnare består dina arbetsuppgifter i huvudsak av att:
Samordna hållbarhetsredovisning för ekologisk hållbarhet samt insamling och rapportering av hållbarhetsdata.
Genomföra utredningar och ta fram underlag och måltal till vårt strategiska miljö- och hållbarhetsarbete.
Stödja integrering av hållbarhetsaspekter i upphandlingar och inköp.
Utveckla former för att mäta och följa upp vårt miljöarbete.
Delta och driva samordnade utvecklingsprojekt inom till exempel avfall-återbruk, cirkulära processer samt ekosystemtjänster.
Omvärlds-, lag- och myndighetsbevaka inom de aktuella områdena.
Styra och samordna rutiner för kemikaliehantering och andra miljökrav.
Ha kontakter med myndigheter och samarbetspartners.
Stödja organisationen med kompetens, internrevision, utredningar och internutbildning.
Följa upp leverantörssamarbeten utifrån miljökrav.
Kravställa samt bistå med miljökompetens i bygg- och förvaltningsprojekt.
Utbildning, erfarenhet och personliga egenskaper
Vi söker dig som i första hand har en relevant akademisk- eller YH-utbildning inom miljö- och hållbarhet eller motsvarande. Du har med fördel erfarenhet av att arbeta med hållbarhetsfrågor och miljöledningssystem enligt ISO 14001, gärna inom bygg- och fastighetsbranschen. Utbildning eller erfarenhet inom samhällsbyggnad, miljömyndighet eller fastighetsförvaltning samt kunskaper om miljölagstiftning och miljö-/hållbarhetsredovisning är andra meriterande kompetenser.
Vi tror att du som söker tjänsten brinner för hållbarhet och kan arbeta strukturerat och noggrant. Du har en förmåga att motivera och engagera samt ett starkt driv att målinriktat vilja utveckla vårt hållbarhetsarbete. Samtidigt som du trivs i samarbete med andra och förmår skapa goda relationer, kan du också arbeta självständigt. Du har en positiv attityd, är kommunikativ och har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Varaktighet och kontakt
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde omgående eller enligt överenskommelse och den regleras enligt Fastigos kollektivavtal, K-avtalet. Lön enligt överenskommelse.
Vill du veta mer kontaktar du Thomas Olsson, chef för inköp och hållbarhet på telefon 0500-47 74 15. Facklig företrädare för Vision Mattias Eriksson nås på telefon 0500-47 74 07.
Ansökan
Vi vill ha din ansökan senast den 13 februari 2023. Urval kan komma att göras löpande under ansökningstiden.
Vi undanber oss kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av annonser i samband med denna rekrytering.
Krav
B-körkort
Om arbetsgivaren - AB Skövdebostäder
Vi är Skövdes ledande hyresvärd. Vi tar ansvar och vi går före - både när det gäller miljö, sociala frågor och trygga bostadsområden. Det handlar också om att skapa prisvärda hem med god service och standard. Skövdebostäder utvecklar Skövde - till en ny nivå.
Skövdebostäder bygger, förvaltar och erbjuder hållbara, prisvärda bostäder för alla som vill leva i Skövde. Vi bidrar också till att stärka och utveckla de stadsdelar där våra hyresgäster bor. Vi är ett bolag i ständig utveckling och har också höga målsättningar kring kundnöjdhet, hållbarhet, produktion och underhåll. Våra drygt 100 medarbetare gör ett fantastiskt arbete varje dag för våra hyresgästers skull. Och våra hyresgäster tillhör de nöjdaste i Sverige.
Ett av bolagets viktigaste mål är att våra medarbetare är goda ambassadörer och vill rekommendera oss som arbetsgivare. Vi har ett eNPS på 44 (employee Net Promotor Score) och det är vi stolta över. Det är viktigt för oss att våra medarbetare trivs och mår bra på jobbet. Vi vill ha engagerade medarbetare som vill arbeta i en organisation som prioriterar att vara kundnära, omtänksamma, ambitiösa och långsiktiga. Dessa värderingar är vår kompass i vardagen. Den påverkar hur vi jobbar, hur vi fattar beslut och hur vi bemöter människor. Därför uppmuntrar vi nya initiativ och idéer som kan förbättra verksamheten. Vi är förändringsbenägna, nyfikna och söker aktivt ny kunskap och nya idéer. Vi ger också stor frihet till våra medarbetare att ta ansvar för och utveckla sitt arbetsområde.
Vi hoppas du vill bli en av oss!