OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen!
Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen skapar förutsättningar för hållbar samhällsutveckling i Falun genom att hantera frågor och driva verksamhet inom drift av kommunens allmänna platsmark, bygglov, översikts- och detaljplaner, miljö- och hälsoskydd, livsmedelsinspektion, tobak- och alkoholtillstånd, geografisk information och mark- och exploateringsfrågor.
På förvaltningen arbetar engagerade medarbetare som tillsammans vill vara med att skapa, bevara och säkerställa ett långsiktigt attraktivt Falun att bo, besöka och verka i. Här finns viljan att utvecklas och utmanas. Vi eftersträvar en kultur som är positiv och prestigelös, det ska vara lätt att lyfta en frågeställning och att få hjälp. Vi vill utvecklas och förbättras och arbetar med ett strukturerat förbättringsarbete. Vi trivs tillsammans och värnar om att varje medarbetare ska ha god balans mellan arbete och fritid och arbetar för att kännetecknas som en modern och hållbar arbetsplats.
Avdelningen trafik och mark består av 27 medarbetare och är en av 8 avdelningar inom miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen.
Vi söker nu dig som vill ha ett brett uppdrag med möjlighet att göra nytta för faluborna!
Välkommen med din ansökan!
Arbetsuppgifter
I rollen som trafik- och markchef leder du arbetet att förvalta och utveckla kommunens mark såsom gator, vägar, parker, skog och naturreservat. I rollen ingår också att leda arbetet med kommunens myndighetsutövning gällande trafikfrågor. Förutom att leda verksamheten kommer du ansvara över de samarbeten som sker med externa kontakter, som entreprenörer, näringsidkare, medborgare och media. Verksamhetens arbete sker till hälften i egen regi och hälften via entreprenad.
Du rapporterar till förvaltningschef och ingår i förvaltningens ledningsgrupp tillsammans med ytterligare åtta avdelningschefer, som tillsammans driver förvaltningens utvecklingsarbete framåt.
Trafik- och markchefen har verksamhets-, budget-, personal- och arbetsmiljöansvar. Viktigt är att stötta medarbetarna i deras uppdrag att hantera driften av kommunens mark samt säkerhetsställa och utveckla processer kopplat till detta. Vidare är du en del av arbetet med kommunens investeringsbudget.
Kvalifikationer
För rollen krävs:
- Högskoleutbildning eller likvärdig utbildning inom området som arbetsgivaren bedömer relevant
- Mångårig erfarenhet inom entreprenad eller teknisk förvaltning eller annat område som arbetsgivaren bedöms likvärdigt
- Mångårig erfarenhet av personal- och budgetansvar
- B-körkort
- Goda kunskaper i svenska språket, både skriftligt och muntligt
Personliga egenskaper
Du har förmågan som person att arbeta brett och kan planera ditt arbete både på kort och lång sikt. Du kommer arbeta för att tillsammans med verksamheten både säkerställa den dagliga driften men också med att skapa kloka och genomförbara framtida lösningar inom trafik- och markområdet. Vidare innebär arbetet flera parallella arbetsuppgifter och det krävs att du har god prioriteringsförmåga och kan planera om när oförutsedda situationer uppstår. I ditt ledarskap ser vi också att du vill bidra med bra stämning till teamet genom att inspirera och utveckla dina medarbetare i deras arbete samt kan hjälpa att prioritera uppgifter under tillexempel hög arbetsbelastning.
Du är en person som drivs av visionen och målet ”vi finns här för Falubon” och arbetar för att detta ska genomsyra verksamheten. Du värdesätter därför gott samarbete och lyssnar in andras perspektiv för att hitta vägar framåt och uppnå gemensamma mål men är inte heller rädd för att våga ta beslut.
I rollen finns mycket kontaktytor både internt och externt och det är viktigt att du i din kommunikation är tydlig och beroende på vem du för dialog med, kan du anpassa informationen efter mottagaren.
Meriterande kvalifikationer
- Tidigare erfarenhet av arbete inom en politiskt styrd organisation
- Tidigare erfarenhet av arbete med drift och underhåll av kommunala och/eller statliga anläggningar
- Tidigare erfarenhet av arbete med upphandlingar
Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning på heltid och tillträde enligt överenskommelse.
Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer att efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju.
Kontaktuppgifter
Anna Tosteby, förvaltningschef, tel. 023-824 75
Fackliga företrädare
Frida Petersson, Sveriges Arkitekter, tel. 023-867 66
Ulrika Bergman, Sveriges Ingenjörer, tel. 023-827 74
Christina Johansson, Vision, tel. 023 – 821 10
Marcus Nordlund, Kommunal, tel. 023 – 822 89
Övrigt
Du kommer få svara på urvalsfrågor när du skickar in din ansökan. Frågorna är ställda utifrån de krav som är uppsatta för tjänsten och dina svar kommer ligga till grund för det första urvalet.
Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik och vi kommer i denna rekrytering tillämpa arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden för att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess. Arbetsprov kan även komma att tillämpas.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se
Kontaktinformation
Cassandra Eresjö
Arbetsplats
Falun