Miljöadministratör/handläggare till miljöenheten

Miljöadministratör/handläggare till miljöenheten

Arbetsbeskrivning

Höör ligger mitt i Skåne, har goda tågförbindelser, vacker natur, 17 000 invånare och en stadig befolkningsökning. Med omkring 1400 anställda är Höörs kommun den största arbetsgivaren. Många av våra medarbetare pendlar hit.

Som medarbetare i Höörs kommun får du möjlighet att arbeta i en organisation som ständigt utvecklas. Vi sätter stort värde på bemötande och hjälps åt att skapa god arbetstrivsel genom en öppen och konstruktiv dialog, respekt och tolerans gentemot kollegor och medborgare. Hög serviceanda, professionalitet och engagemang utmärker vår organisation.

Tjänsten är placerad på miljöenheten som är en del av kommunledningskontoret. Vi är en grupp på 9 engagerade personer som arbetar med miljöskydd, hälsoskydd, ALT (Alkohol, läkemedel och tobak) och livsmedelskontroll.

Vi befinner oss i en snabbt föränderlig värld som kräver kontinuerlig omvärldsbevakning för att hålla oss uppdaterade med utvecklingen och anpassa vår tillsynstakt efter aktuella behov. Vi är i en fas av digitalisering, som ska säkerställa kvaliteten i vårt arbete och förbättra servicen för företag, medborgare och besökare.

ARBETSUPPGIFTER
Som miljöadministratör på enheten kommer du framför allt att vara vår direktservicefunktion för våra medborgare och företagare. Du ser till att kommuninvånare och företag snabbt får beslut och den hjälp de behöver av kommunorganisationens miljöenhet.

Du arbetar tätt med olika inspektörer som du stöttar genom administrativ handläggning, vilket innebär registrering av handlingar, diarieföring, dokumentering, arkivering och kvalitetssäkring. I rollen ingår även att vara chefsstöd och hantera rutiner/processer och andra stödfunktioner inom enheten.

En viktig del i rollen som administratör är att kunna systemförvaltning och fakturering. Tjänsten innehåller även arbetsuppgifter som handläggare vilket innebär handläggning av enklare ärenden och mätningar som miljöenheten ansvarar för, exempelvis granskning av inlämnade handlingar, skriftlig rapportering och dokumentation samt att förbereda beslutsunderlag av anmälningar om olägenheter eller miljöskada.

Du kommer att vara en nyckelperson i verksamheten och därför är det viktigt att du kan navigera dig inom organisationen. Som miljöadministratör/handläggare arbetar du självständigt med att förbereda besluten i vårt ärendehanteringssystem EDP Vision och ingår även i en eller flera områdesgrupper som förvaltar och utvecklar rutiner.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom miljö- och hälsoskyddsområdet eller motsvarande kvalifikationer. För att lyckas i rollen ska du ha erfarenhet av arbete med klagomålshantering samt kännedom om aktuell miljölagstiftning, livsmedelslagstiftning och lagen om alkohol, tobak och dylikt. Det är ett krav för tjänsten att kunna förvaltningsrätten. Du ska ha goda kunskaper och vana av ekonomihantering, du bör även ha vana och erfarenhet av att skriva rapporter, beslutsunderlag samt granska lokala styrdokument och föreskrifter.

Som person är du effektiv, flexibel och ansvarstagande samt driver arbetet framåt mot uppsatta mål, det är också viktigt att du har en god samarbetsförmåga.

I myndighetsrollen krävs att du har förmågan att göra objektiva och sakliga bedömningar och ställa tydliga krav. I den rådgivande rollen behövs god pedagogisk förmåga och ett professionellt förhållningssätt. Det innebär att du är lyhörd och vill hjälpa, guida och underlätta för människor.

Det är viktigt att du kan prioritera och strukturera upp ditt arbete på ett bra sätt - ordning och reda är avgörande. Arbetet är till stor del självständigt så det är viktigt att du kan ta egna initiativ och vill ta ansvar. Verksamheten bedrivs i lagstyrda processer med höga krav på att handlingar och att kommunikation hanteras korrekt. Du behöver därför kunna balansera juridisk terminologi och struktur med en förmåga att tala och skriva på svenska på ett sätt som är både lättbegripligt och pedagogiskt.

Hos oss arbetar vi tillsammans och tar gemensamt ansvar för vår goda arbetsmiljö. Körkort krävs då det i tjänsten ingår att utföra inspektioner och andra mätningar.

ÖVRIGT
Tjänsten kommer att tillsättas under förutsättning att erforderliga politiska beslut fattas samt att den inte behöver tas i anspråk för internt bruk.

Vi tillämpar löpande urval vilket innebär att vi kan kalla till intervju innan ansökningstiden har gått ut.

Som anställd i Höörs kommun har du friskvårdspeng som anställningsförmån, vidare tillämpar vi rökfri arbetstid.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomichef Lars-Johan Rosvall
0413-281 25
Fackliga företrädare nås via kommunens växel
0413-28000
Utvecklingschef Peter Wollin
0413-28162
Projektledare, Destinationsnav MittSkåne Camilla Jönsson

Redovisningschef Elisabeth Steen Ekstedt
0413-281 15
Kommundirektör Michael Andersson
0413-281 60
Utbildningsansvarig Daniel Freij
0413-282 18
T.f. Operativt ansvarig Hörby/Höör Gert Ehlke
0415-378066
Stf. Räddningschef Joakim Ilmrud
0413-28226
Anna Landén
0413-28191

Sammanfattning

Besöksadress

Södergatan 28 24321 HÖÖR
None

Postadress

None
HÖÖR, 24321

Liknande jobb


Handläggare limnistiskt områdesskydd

Handläggare limnistiskt områdesskydd

7 oktober 2024

Naturvårdshandläggare med inriktning invasiva främmande arter (IAS)

27 september 2024