OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Samhällsbyggnadsförvaltningen medverkar övergripande till att skapa ett bra företagsklimat i kommunen och omfattar avdelningarna; teknisk försörjning-, fastighets-, bygg- och miljö-, samt räddningstjänsten. Avdelningen för teknisk försörjning hanterar frågor om bland annat gator, infrastruktur, mark och renhållning. Fastighetsavdelningen hanterar frågor om bland annat fastighetsförvaltning, byggprojekt och bostadsanpassning. Bygg- och miljöavdelning arbetar med tillsyn, rådgivning och kontroll och räddningstjänsten arbetar med tillsyn, rådgivning och kontroll inom bland annat brandfarliga och explosiva varor och olycksförebyggande.
Avdelningen för teknisk försörjning hanterar frågor inom Gator, Infrastruktur, Kartor och GIS, Mark, Renhållning, Trafik- och trafiksäkerhet, Vatten & Avlopp.
Arbetsuppgifter
Som miljöingenjör är dina huvudsakliga arbetsuppgifter att handlägga förkommande miljöfrågor främst inom avfall och renhållning, arbetsmiljöfrågor och ADR-frågor (transport av farligt gods på väg) för verksamheten vid teknisk försörjning. Arbetet innebär att du tar fram underlag och servar teknisk försörjning men även hela samhällsbyggnadsförvaltningen med data och beslutsunderlag inom nämnda ämnesområden. Systematiskt arbetsmiljöarbete, skyddsronder i verksamheten samt bistå förvaltningen med riskanalysarbete är andra uppgifter. Du skall även tjänstgöra som sekreterare i skyddskommittén för samhällsbyggnadsförvaltningen. Upprättande av årliga miljörapporter för avfallsanläggningen och slamfrystorkanläggning samt insamlingen av farligt avfall via miljöstation ingår. Du ansvarar även för utvecklingen av verksamhetens kemikaliehantering. Du deltar även i kommunens miljögrupp.
Kompetenser
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom miljö eller annan erfarenhet som bedöms likvärdig. Meriterande är arbetsmiljöingenjörsutbildning samt SR-utbildning (Säkerhetsrådgivare) eller motsvarande kunskaper i ADR för transport av farligt gods på väg, samt KMA- utbildning. Erfarenhet från liknande arbete i kommunal verksamhet är meriterande. Du hanterar det svenska språket väl i tal och skrift då du i arbetet kommer att hantera juridiska texter. För att passa för denna tjänst krävs det att du arbetar strukturerat och självständigt samt kan se helheten och långsiktigheten i komplexa uppdrag. Du har förmåga att se hur såväl stora som små arbetsuppgifter bidrar till ett lyckat resultat. Vidare är du en person som har lätt att samarbeta, är noggrann och uthållig. Du har god kommunikativ förmåga och trivs med att arbeta med många ärenden parallellt. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Ett krav för anställningen är att du är en god ambassadör för Kalix kommun genom en god dialog och ett gott bemötande i alla sammanhang.
Övrigt
Tillsvidareanställning på heltid med tillträdesdag: enligt överenskommelse
Vi tar emot din ansökan t.o.m. 2022-03-13.
Kalix kommun är ett förvaltningsområde för finska och meänkieli. Kunskaper i dessa är meriterande.
Din ansökan behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).
Kontaktpersoner
För arbetsgivaren:
Per Nilsson tel. 076-1305035
För arbetstagarorganisationen:
Vision Kalix, Kristina Henriksson
tel.0923-65000, vision@kalix.se.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser.