OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 57 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.
I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.
Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!
Om avdelningen
På myndighetsavdelningen är vi 65 medarbetare - inspektörer, lantmätare, arkitekter, ingenjörer, handläggare, administratörer med flera.
Vår målsättning är att alla ska kunna känna arbetsglädje och engagemang för sitt arbete och ha rätt förutsättningar för att med trygghet kunna utföra sina arbetsuppgifter. På avdelningen har vi en god arbetsmiljö och arbetar hälsofrämjande. Tillsammans skapar vi en frisk, utvecklande och innovativ miljö, där allas nyfikenhet, olikheter och kunskaper gemensamt används för att driva vår verksamhet framåt.
Om jobbet
Vi söker en engagerad miljöinspektör som vill arbeta inom miljöbalkens områden.
Vi är ca 25 inspektörer på miljökontoret. Tillsammans utvecklar vi tillsynen och kontrollen så att den gör så stor nytta som möjligt för dem vi är till för, det vill säga boende, besökare, djur, natur och näringsliv. God kommunikation och rättssäkerhet är viktiga byggstenar i vårt arbete.
Miljökontoret har hög kompetens, där vi ständigt lär av varandra. Du bidrar till gruppens framgång genom att dela med dig av din kunskap och erfarenhet. Vi tror att nyckeln till framgång för vår utveckling är att ha grupper med blandade kunskaper och erfarenheter. Dina arbetsuppgifter kan till viss del anpassas utifrån dina erfarenheter och önskemål.
Arbetsuppgifter
- I arbetet ingår det att planera, genomföra och följa upp tillsyn samt handläggning av inkommande ärenden.
- Du arbetar utifrån lagar och regler, med effektiv och rättssäker handläggning och ger god service med fokus på öppenhet, respekt och professionalitet.
- Du ansvarar för att fatta myndighetsbeslut i enlighet med delegationsordning eller att bereda och föredra ärenden inför politiska beslut.
Arbetet är självständigt men även ett lagarbete med avstämningar, prioriteringar och bedömningar inom gruppen.
Vem söker vi?
- Du samarbetar bra med andra människor. Du lyssnar och kommunicerar på ett lyhört och smidigt sätt och ger konstruktiv återkoppling.
- Du är självgående och tar ansvar för din uppgift. Strukturerar själv ditt arbete och följer beslutade processer.
- Du är flexibel och visar det genom att du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter.
- Du talar och skriver välformulerat och anpassar din kommunikation till målgruppen.
Du är även strukturerad och planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Kvalifikationer
- Du har en högskole– eller universitetsutbildning med inriktning på miljö- och hälsoskydd eller utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- Du har B-körkort
- Du behärskar svenska i tal och skrift.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete som miljöinspektör, men även annan arbetslivserfarenhet inom miljöområdet är meriterande.
Övrigt
I den här rekryteringen så sker urval löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag.
Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.
När du söker ett jobb i vår jobb-portal diarieförs din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir då en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingarna kan begäras ut av den som vill. Undantag är ansökningar från personer som har skyddad identitet. Om du av någon anledning inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system kontaktar du den person som anges vid kontakt i respektive annons.
För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Jörgen Storm, Enhetschef
0522-69 64 60
Lisa Cronholm, Avdelningschef Myndighet
0522-69 63 68
Lars-Göran Johansson, Avdelningschef
0522-69 64 56
Andreas Roos, Avdelningschef
0522 695679
Andreas Roos, Avdelningschef
0522-69 56 79
Simone Saul
0522-697073
Berit Carlsson, Tf Lantmäterichef
0522-697361
Lisa Cronholm, Avdelningschef
0522-69 63 68
Sten-Anders Olsson
0522-69 63 64
Anders Knutsson, Bostadsanpassningshandläggare
0522-69 64 58