Arbetsbeskrivning
Mio söker alltid de bästa medarbetarna. Varje dag strävar vi efter att tillsammans med våra butiker leverera ett bättre resultat än föregående dag. Vi vet att stolta medarbetare som trivs med arbetet har stor betydelse för hur kunden upplever Mio. Med gemensamma värderingar, tydligt ledarskap, individuellt ansvarstagande och stimulerande arbetsuppgifter erbjuder vi en attraktiv arbetsplats.
Om rollen
Vi utökar nu vårt team inom Demand Planning med ytterligare en driven och analytisk kollega.
Teamet är en del av vår varuförsörjningsavdelning och spelar en nyckelfunktion gällande att säkerställa hög tillgänglighet och kostnadseffektiv varuförsörjning för Mio. I rollen som Demand Planner är du spindeln i nätet och samarbetar tvärfunktionellt med flera avdelningar för att säkerställa en enastående köpupplevelse för våra kunder. Ditt arbete har direkt inverkan på Mios framgång.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Din huvudsakliga uppgift kommer att vara att analysera och hantera prognoser för att optimera varuförsörjningsprocessen. Genom analys och affärsmässigt agerande kommer du att balansera efterfrågan och tillgång på både centrallager och i våra butiker, vilket är avgörande för att säkerställa att våra kunder alltid hittar det de söker.
Som Demand Planner ansvarar du för att säkerställa en god tillgänglighet och servicegrad i butik och på centrallager för de områden/produkter man ansvarar för genom fokus på prognos och efterfrågan. Du arbetar nära såväl dina kollegor på varuförsörjningsavdelningen som produktchef och kampanjprojektledare. Tillsammans säkerställer ni att vi kan leverera varor enligt kundernas förväntan med fokus på kampanjprodukter och storsäljare.
En viktig del i arbetet är analysarbetet, både kvalitativt men även djuplodande för att finna rotorsaker till avvikelser och i samband med detta både föreslå och säkerställa åtgärder. För att ha bra förutsättningar för analyser sker löpande uppföljning mot både KPI:er och prognoser men även områden som tillgänglighet, lagerflöden och försäljningstakt.
Om dig
Vi söker dig som har en eftergymnasial examen inom ekonomi/logistik/supply chain och eller motsvarande arbetslivserfarenhet. Du har troligen arbetat något eller några år med liknande arbetsuppgifter och har med fördel erfarenhet av arbete inom detaljhandel och butik. Du har erfarenhet av arbete i så väl Varuförsörjningssystem som ERP-system och dina kunskaper i Excel är mycket goda.
För att trivas i rollen tror vi att du är en driven och analytisk person som trivs med att arbeta i en fartfylld och föränderlig miljö. Du har en stark förståelse för prognostisering och en förmåga att ta affärsmässiga beslut genom datadrivna analyser. Du gillat att arbeta med siffror och har lätt för att tolka resultaten för att omsätta dem till aktiviteter samt förmedla dessa.
Att kunna samarbeta och kommunicera effektivt är avgörande för denna roll, då du samarbetar med flera funktioner och leverantörer för att uppnå gemensamma mål. I den här rollen krävs ett starkt självledarskap och nyfikenhet.
Tjänsten är placerad vid vårt fina servicekontor i Tibro och hybrid-/distansarbete tillämpas ej. Löpande urval tillämpas och intervjuer kommer att ske i början av januari.
Mio är en ledande svensk detaljhandelskedja som erbjuder möbler och inredning för alla hem, rum och stilar. I över 60 år har vi hjälpt våra kunder att skapa hem som de kan trivas i och vara stolta över. Mio ägs av handlarna som driver sina butiker framåt utifrån ett gemensamt koncept. Entreprenörskapet är en stark drivkraft i företagets kultur och bidrar med motivation, arbetsglädje och förändringsvilja. Viktiga värdeord är kunskap, passion, laget och affärsmässighet. Visionen att inspirera våra kunder att förnya sina hem driver utvecklingen framåt.