OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Norrmalms stadsdelsområde har drygt 70 000 invånare. I stadsdelsområdet ingår förutom Norrmalm och Vasastan även den nya stadsdelen Hagastaden där bostäder, parkområden, handel, life science med världsledande forskning och avancerad vård växer fram. Norrmalms stadsdelsförvaltning erbjuder dig en attraktiv arbetsplats där vi tillsammans arbetar för att ge stockholmarna de bästa verksamheterna.
Vi i Mitt i City förskolor söker dig som vill utveckla framtiden tillsammans med barnen i vår verksamhet - som förskollärare med särskilt uppdrag som arbetsplatsledare på en våra förskolor.
Mitt i City förskolor finns mitt i centrala Stockholm, på Norrmalm, och vi har idag sex förskolor: Klara, Sture, Tule, Svea, Vidar och Vega.
Vi letar efter dig som tycker om att växa och utvecklas tillsammans med både barn och kollegor. De färdigheter som vi, utöver kvalitetsmedvetenhet, särskilt värdesätter är:
•Läroplansfokus
•Pedagogisk insikt
•Ledarskapsförmåga
•Samarbetsförmåga
•Helhetssyn
•Organisationsförmåga
I centrum för vår verksamhet står barnen och utgångspunkten för oss är deras bästa i allt vi gör och planerar för. Varje barn ska dagligen bemötas respektfullt, inkännande och bekräftande. Varje förskola arbetar även utifrån principen att "alla barn är allas barn".
I Mitt i City arbetar vi utifrån ett utforskande arbetssätt inspirerat av Reggio Emilias pedagogiska filosofi. Reggio Emilia-filosofin står för ett pedagogiskt arbetssätt som bygger på en stark tro på människans möjligheter, en djup respekt för barnet samt en övertygelse om att alla barn har en stark inneboende drivkraft att utforska världen.
Arbetsplatsledaruppdraget innebär:
I Mitt i City förskolor finns det arbetsplatsledare, APL, på varje förskola.
APL är legitimerade förskollärare som utses av rektor och uppdraget löper till dess rektor beslutar något annat, eller om APL själv vill avsluta uppdraget. För APL-uppdraget finns särskild tid avsatt. APL ingår i enhetens ledningsgrupp och uppdraget är att vara en länk mellan rektor, biträdande rektor och förskolorna, samt tvärtom. I uppdraget ingår att övergripande värna barnens bästa i den dagliga, gemensamma verksamheten på respektive förskola. APL:s uppdrag innebär också att vara den person på respektive förskola som tar ansvar för, samordnar samt utför arbetsuppgifter som annars skulle ha legat på varje förskola att lösa i den dagliga verksamheten. APL-uppdraget underlättar därmed för övriga medarbetare eftersom barngruppstiden fredas, arbetsbelastningen minskar och läroplansfokuset stärks.
I våra förskolor möter barnen kreativa pedagoger och miljöer både ute och inne. Alla barn ges möjlighet att lära och utvecklas så brett och fritt som möjligt, oavsett till exempel kön och ålder. Det är barnens intressen, tankar, erfarenheter och teorier som präglar verksamhetens innehåll och utformningen av våra miljöer. Ett utforskande arbetssätt i meningsfulla sammanhang stärker också barnens självkänsla och ger dem utrymme att leka och utvecklas i sin takt. Barnens lärprocesser synliggörs, bearbetas och utmanas vidare med hjälp pedagogisk dokumentation.
I förskolläraruppdraget ingår:
• Leda och organisera arbetet i barngrupp såväl som arbetslag.
• Undervisa, leda och utveckla de målstyrda processerna i arbetslaget så att läroplanens mål och intentioner uppfylls.
•Utöva ett aktivt medarbetarskap genom att vara insatt i verksamhetens mål och förväntade resultat, ta ansvar för sina arbetsuppgifter och för att utveckla utbildningen.
•Ansvara för att verksamheten utformas utifrån grundläggande demokratiska värderingar.
•Ansvara för att planera och genomföra en verksamhet som är meningsfull, rolig och trygg för alla barn.
•Ansvara för att varje barn får en god daglig omsorg samt ges möjlighet till lek, lärande och inflytande.
•Ansvara för att skapa lärmiljöer som är tillgängliga, estetiskt tilltalande och utmanande.
•Ansvara för att samverka med föräldrar/vårdnadshavare på ett professionellt sätt och utveckla ett nära och förtroendefullt samarbete.
•Ansvara för arbetet med pedagogisk dokumentation, uppföljning och analys av varje barns utveckling och lärande.
•Ansvara för samverkansarbetet med förskoleklassen, skolan och fritidshemmet.
•Arbeta med pedagogisk dokumentation.
I Mitt i City har vi en god organisation och struktur som möjliggör både enskild pedagogisk utvecklingstid samt reflektion i arbetslag och tvärgrupper. Vi har ett starkt läroplansfokus och månar om vårt gemensamma systematiska kvalitetsarbete.
Hos oss får du bland annat tillgång till:
• Pedagogisk utvecklingstid, 5h/vecka, ej schemalagd.
• Tid för arbetsplatsledaruppdraget, ej schemalagd.
• Schemalagd tid för arbetslags- respektive tvärgruppsreflektion
• Förskollärarmöten
• Mentor eller fadder
• Kompetensutveckling
• Nätverk
• Personlig iPad
• Kostnadsfria pedagogiska måltider
• Friskvårdsbidrag
• Kompetenta kollegor
• Engagerad ledning
• En arbetsplats i Stockholms innerstad.
Vi finns även på Instagram: mitt_i_city
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Artiklar i detta ämnet
- Skolans ansvar för fostran
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel