Modig projektledare inom kompetensutveckling

Modig projektledare inom kompetensutveckling

Arbetsbeskrivning

Stora förändringar i samhället drivs ofta av innovationer, nya tekniska lösningar och nya affärsmodeller som leder till förändrade konsumtionsmönster och nya sätt att organisera arbetet. Vid kriser tenderar utvecklingen att ske ännu snabbare. Den pågående Coronapandemin är ett tydligt exempel på detta, där till exempel digitaliseringen både i företagen och i hemmen tagit ett jättekliv, e-handel och hemmakontoret har förändrat såväl köpmönster som ledarskap.
För ledare och medarbetare i små och medelstora företag krävs ett ständigt lärande och kompetensutveckling för att stärka sin ställning både som individer och som företag på marknader präglade av hård konkurrens, i dessa tider ökar behovet flerfaldigt.
För att möta detta behov har de 29 kommunerna, väster och öster om Vänern i Fyrbodal och Skaraborg tillsammans skapat kompetensutvecklingsprojektet Fenixz.
Projekt Fenixz med Z med finansieras av Europeiska Socialfonden och Västra Götalandsregionen, är tvåårigt och riktar sig till anställda i privata företag med upp till 250 anställda inom branscher som tillverkande industri, besöksnäring, handel, ”blå- och gröna-,” samt kreativa och kulturella näringar.
Z står för perspektivet den unga generationen som också kallas för ”digital natives”, som å ena sidan drabbas hårt när instegsjobben minskar till följd av nedstängning i vissa branscher, men å andra sidan besitter den digitala kunskapen som många företag efterfrågar.
Projektet vänder sig till företag som vill och kan vara med och bidra till den kompetensomställning som är nödvändig för en hållbar framtid. Projektet erbjuder kostnadsfria behovsanalyser och kompetensutvecklingsinsatser för företagens ledare och medarbetare.
Arbetsinnehåll
Projekt Fenixz är stort både ur ett geografiskt perspektiv och sett till antalet aktörer och deltagare som förväntas engageras under projekttiden.
Du har en central roll i att leda och koordinera de insatser som genomförs inom projektet. Du leder projektgruppen, som består av projektkoordinatorer och delprojektledare.
Projektets logik baseras på resultatbaserad projektledning, RBM med ett agilt förhållningssätt. Det innebär bland annat fokus på att göra rätt saker och att vara lyhörd för förändrade förutsättningar som kräver anpassning/förändring i projektets aktiviteter (kompetensinsatser) för att säkerställa leveransen av förväntade resultat och effekter på kort och lång sikt.
Projektet arbetar genom redan etablerade strukturer i innovationssystemet. Lärande under projektperioden tas emot i de strukturerna och ligger till grund för fortsatt utveckling genom dem. Likaså blir arbetssätt med mera en del av det befintliga innovationssystemet.
Ditt ansvar:
· Projektmålen uppnås
· Planera projektet
· Leda projektet i enlighet med beslutad budget, tid och omfattning
· Projektets upphandlingar, liksom för kvalitén i leveranserna.
· Rapportering till projektets styrgrupp och projektets finansiärer
· Samverkan med relevanta aktörer och organisationer
Kompetenskrav:
· För uppdraget relevant högskoleexamen
· Erfarenhet från projektledning, EU-finansierade projekt
· Kunskap om Lagen om Offentlig upphandling
· Dokumenterad kompetens/erfarenhet inom projektledning, projektadministration och ekonomi
· Relevant arbetslivserfarenhet från politiskt styrd, offentlig verksamhet
· Resultatdriven
· Kunskap om innovationsstödsystemets aktörer samt studie- och yrkesvägledning
· Väl förtrogen med innebörden av livslångt lärande
· Kunskap inom arbets- och organisationspsykologi
· God förmåga att kunna formulera sig övertygande i tal och skrift
· God förmåga att samverkan, organisera, strukturera, engagera och motivera
· Förmåga att driva flera processer samtidigt
· B-körkort
Meriterande:
· Kunskap och erfarenhet av RBM – Resultatbaserat management såväl som ett agilt ledarskap och arbetssätt
· Erfarenhet från både företagsvärlden och utbildningssektorn
· Kunskap om näringslivssammansättningen i de två delregionerna
Övrigt
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, där våra medarbetares olikheter berikar och utvecklar verksamheten. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Om Fyrbodals kommunalförbund
Fyrbodals kommunalförbund är ett av de fyra regionala kommunalförbunden i Västra Götalands län. Vi är en samarbetsorganisation för 14 kommuner och har i uppgift att arbeta för en sammanhållen, enkel och mer rationell hantering av de mellankommunala frågorna. Genom samverkan blir Fyrbodalområdet starkare och kan möta framtiden på ett bättre sätt.
Ansökan
Vi vill ha din ansökan senast 2021-01-17 via e-post: kansli@fyrbodal.se. Intervjuer kommer att genomföras löpande allt eftersom ansökningar kommer in.
Anställningsform
Projektanställning till och med 31 januari 2023.
Anställningens omfattning
100 procent.
Tillträde
2021-02-01
Ort
Uddevalla
Kontakt
Teamchef Samhällsutveckling Anna Lärk Ståhlberg. Tel 0733-35 85 34
Fackliga företrädare
TCO, Yvonne Samuelsson. Tel 0705-50 83 41
SACO, Amir Dahan Agerlund. Tel 0522-44 08 46

Sammanfattning

  • Arbetsplats: FYRBODALS KOMMUNALFÖRBUND UDDEVALLA
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 december 2020
  • Ansök senast: 17 januari 2021

Postadress

Museigatan 2, Riverside
UDDEVALLA, 45118

Liknande jobb


21 november 2024

Samhällsplanerare

Samhällsplanerare

20 november 2024

Projektmedarbetare strategisk planering

Projektmedarbetare strategisk planering

20 november 2024

Områdesstrateg till Kommunstyrelseförvaltningen

Områdesstrateg till Kommunstyrelseförvaltningen

15 november 2024