OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Amerikanska Gymnasiet står för en tydlig struktur och en positiv kultur med gemensamma spelregler på hela skolan. Ordning och reda är en självklarhet för att skapa en positiv lärmiljö. Skolåret präglas av sociala event såsom ”Homecoming”, ”Yearbook” och ”AG Awards”. Våra värderingar Kindness, Courage, Knowledge & Curiosity - Grit ligger till grund för hur vi agerar förebilder och hur vi beter oss mot varandra och omvärlden. Vi erbjuder tre högskoleförberedande program inom Samhällsvetenskap, Ekonomi och Naturvetenskap
Amerikanska Gymnasiets idé och vision är:
Att utveckla våra elever och medarbetare till sin fulla potential”.
Det innebär bland annat att:
- Att vi tränar speech mer än någon annan gymnasieskola i Sverige - för elevernas personliga och professionella utveckling
- Vi är Sveriges första gymnasieskola med Tre terminer.
- Undervisningen sker både på svenska och engelska.
- Eleverna får träna studieteknik på schema
- Vi ger eleverna möjlighet till utbytesresor till USA på sommaren
- Vi har kommittéer, ”klubbar” på eftermiddagarna
- Vi har läxhjälp på skolan
- Vi utvecklar vårt egna ”Teachers Academy” för strukturerad kompetensutveckling
Läs mer på https://www.amerikanskagymnasiet.se/om-oss/tankar-om-skola/
Om skolan
Amerikanska Gymnasiet grundades 2015 och är en pedagogiskt styrd verksamhet. Ägargruppen och styrelsen består i majoritet av skolledare. Vi arbetar kontinuerligt och uteslutande med pedagogisk utveckling för att våra elever och medarbetare skall få förutsättningar att nå sin fulla potential.
Amerikanska Gymnasiet grundades utifrån en stark pedagogisk idé om att på riktigt sätta elevens bästa i första rummet och att organisera skolverksamheten utifrån att eleverna ska förberedas för en internationell arbetsmarknad i en snabbt föränderlig värld. I skolans logotype kan man därför läsa “Get ready for the world”.
Forskning visar att de mest framgångsrika skolorna i världen har etablerade grundstrukturer, ett naturligt samarbete och ett utvecklingsfokus mellan personalen, samt ett kontinuerligt och strukturerat arbete för innovation och förbättring. Utgångspunkten i utformningen av Amerikanska Gymnasiet är att forma en skola som står upp för framgång och innovationskraft så att varje elev ska få möjligheter att nå sin fulla potential.
Utveckling av undervisningen
Det är en global arbetsmarknad våra elever kommer att möta i sitt kommande arbetsliv. Den kommer också att vara global även om eleverna väljer att arbeta i Sverige. En internationell konkurrens om arbetstillfällen leder till att våra elever behöver träna sig i de förmågor och kunskaper som den framtida arbetsmarknaden eftersöker. Detta behöver få en direkt konsekvens för skolverksamheten där Amerikanska Gymnasiet vill ta en ledande position internationellt genom att kontinuerligt befinna sig i symbios med de behov som förutspås uppstå på den framtida arbetsmarknaden. Vi arbetar därför löpande med att utveckla vår personal så att vi kan ge eleverna förutsättningar att utveckla de kunskaper och förmågor som de kommer att behöva. Detta genom en digital lärmiljö och en digital lärupplevelse i kombination med mänskliga möten i genomtänkta lärmiljöer. Vi utvecklar en framgångsrik skola genom att stå upp för stark struktur i kombination med en stark kultur.
Starka värderingar för en stark skolkultur
Allt som sker på skolan utgår från våra fyra grundvärderingar. I klassrum och i korridor så kännetecknas möten mellan elever och personal av beteenden som härleds från dessa. Kunskap grundas ur nyfikenhet och i våra klassrum ska du alltid mötas av engagerade lärare och klasskamrater.
Courage
Jag vågar utmana mig själv med sådant som jag tidigare inte vågat. Jag har mod att säga ifrån när jag upplever att något är fel. Jag vågar fråga när jag undrar över något.
Kindness
Jag utvecklar ett vårdat och rikt språk. Jag hjälper de som behöver hjälp även om de inte ber mig om det. Jag lyssnar på andras åsikter och visar hänsyn.
Knowledge & Curiosity
Jag söker själv min kunskap och tar reda på det jag behöver veta. Jag tar ansvar och är aktiv i min kunskapsutveckling. Jag arbetar strukturerat med mitt skolarbete för att kunna minnas och prestera bättre.
Grit
Jag ger inte upp - det handlar om när jag lyckas och hur jag lyckas. Jag lär mig av mina resultat och förbättras ständigt. Jag vet att framgång kommer om jag fortsätter att kämpa och utvecklas.
Studieteknik och personligt ledarskap
Under årskurs 1 har varje klass studieteknik på sitt schema. Under året tränar vi på olika tekniker för att lära sig mer effektivt och att strukturera skolarbetet. Vi tränar också på de digitala verktyg vi använder i skolan. Eleverna får under skolans ordinarie ämnen ofta träna kommunikation, retorik och att lära sig att debattera. Att övervinna rädslan att tala inför grupp och hålla olika ”speeches” är något våra elever efter en tid kommer känna sig trygga med. Vi skapar förutsättningar för våra elever att utveckla ett starkt personligt ledarskap genom de olika möjligheter som sker varje vecka. Vi arbetar med presentationer och att tala inför andra på daglig basis och på en majoritet av våra lektioner. Detta är under årskurs 1 något som de allra flesta tycker känns obehagligt men som efter en liten tid kommer naturligt. Förmågan att kunna argumentera och presentera och därigenom bli stark i sig själv ser vi som en central förmåga att utveckla.
Engelska som en naturlig del
Undervisningen sker på svenska och vi utvecklar ett starkt akademiskt språk redan från årskurs 1. Engelska moment förekommer kontinuerligt och i stigande omfattning under gymnasietiden. I årskurs tre är undervisningen i upp till hälften av momenten på engelska. Att göra engelskan till en naturlig del av vardagen rustar våra elever för universitetsvärlden, samtidigt som det skapar förutsättningar för en framtida karriär både i Sverige och utomlands. Vid prövningar kan våra elever alltid välja mellan att svara både på svenska eller engelska. Våra elever har ofta önskemål om att ha en ännu större andel av undervisningen på engelska. Vår utgångspunkt är att både svenska och engelska är viktiga att utveckla för bästa möjliga akademiska förutsättningar utifrån vetenskaplig grund.
Undervisning som sker endast på engelska har varit omdebatterad avseende att eleverna riskerar att förlora de svenska begreppen inom skolans olika ämnen (Josephson 2004, Carlson & Halldin 2006, Salö 2010). Diskussionen har även rört risken för bristande ämneskunskaper som ett result...
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel