Möjligheternas Hus AB söker ”TVÅ” nya handläggare

Arbetsbeskrivning

Möjligheternas Hus AB växer och behöver nu ytterligare ”TVÅ” nya medarbetare – Vill du vara med i vårt team?
Möjligheternas Hus AB är ett helägt kommunalt bolag inom Emmaboda kommunkoncern. Bolaget ska på uppdrag av Emmaboda kommun eller av dess bolag utföra tjänster inom miljö- och arbetsmarknadsområdet.
Vår uppgift på arbetsmarknadscentrum är att identifiera arbetsplatser och ge människor som står långt ifrån arbetsmarknaden meningsfulla arbetsuppgifter och en väg tillbaka till arbete eller studier.
Läs mer på www.mojligheternashusab.se
Vi söker dig som skulle vilja arbeta med oss som
Handläggare inom arbetsmarknadscentrum
Om tjänsten
Som handläggare kommer du vara länken mellan individen, våra egna verksamheter och externa inom offentliga och privata sektorn.
Vi arbetar med att föra individen närmare egen försörjning genom studier eller arbete. Tillsammans med myndigheter upprättar vi handlingsplaner utifrån individens mål. Som handläggare arbetar du utifrån individens förutsättningar i samråd med berörda myndigheter som ex. Arbetsförmedlingen, Individ- och familjeomsorgen och Försäkringskassan. Arbetet börjar med att klargöra behov av stöd och vad som kan erbjudas. Därefter följer arbete med att hitta arbetsplats, plats för arbetsträning eller annan sysselsättning i samråd med individen. Som handläggare är du med som stöd till handledarna så länge det finns behov. Det kontinuerliga stödet för arbetsgivaren på arbetsplatsen är centralt i ditt uppdrag. Målet är att personen skall få och kunna behålla en anställning i någon form utifrån sina egna förutsättningar.
Dokumentation och uppföljningar sker löpande i vårt verksamhetssystem Accorda. Arbetet har fokus på hela kommunens arbetsmarknadssituation och bolagets gemensamma inriktning.
Anställningen är på Möjligheternas hus AB med placering på Arbetsmarkanscentrum.
Du kommer att arbeta i nära samarbete med två kollegor i AMC laget men även i samarbete med övriga inom bolaget och andra partners.
Arbetsuppgifter
- Skapa kontaktnätverk till företag/arbetsgivare är A och O för att kunna ge individen möjlighet att få praktik, arbetsträning och ev. en väg in på arbetsmarknaden.
- Medverka i och i vissa fall även projektleda/samordna i de projekt där AMC ingår och placera deltagare, utveckla nya och befintliga insatser för projektets målgrupp.
- Dokumentera, följa upp och ta fram statistik i vårt verksamhetssystem Accorda.
- Samverka med aktörer såsom Försäkringskassan, Individ- och familjeomsorg, Bildningsförvaltningen, Arbetsförmedlingen, frivården och näringslivet.
Kompetenskrav
Högskoleutbildning som bedöms lämplig för arbetsuppgifterna. Vi förutsätter att du har goda kunskaper om arbetsmarknaden och erfarenhet av att arbeta med matchning mot den öppna arbetsmarknaden. Du har förmåga att följa upp mål och resultat. Du har social kompetens och samarbetar gärna med andra personer. Det är viktigt att du känner dig bekväm i att skapa nya kontakter och tycker även om att arbeta självständigt mot uppsatta mål.
En del av ditt arbete kan komma att innebära gruppaktiviteter, därför ser vi gärna att du har god pedagogisk förmåga och erfarenhet av att arbeta i grupp. Det krävs goda kunskaper i svenska, både i tal och i skrift, har administrativ förmåga och god datavana. Kunskaper i engelska är meriterande.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Tillträde enligt överenskommelse
Provanställning kan komma att tillämpas.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Miljöstation Emmaboda
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 januari 2023
  • Ansök senast: 5 februari 2023

Postadress

Tegnérgatan 1
Emmaboda, 36131

Liknande jobb


23 september 2024

23 september 2024

23 september 2024

Alkoholhandläggare

23 september 2024