OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för ett meningsfullt arbete som LSS-handläggare? Varmt välkommen att söka till oss om du också tycker att det är viktigt att göra skillnad.
Om arbetsplatsen
På vård- och omsorgsförvaltningen arbetar vi med människor. Riktiga människor. Människor som, precis som du, lever livet. Vi är cirka 4500 medarbetare - från undersköterskor, stödassistenter, sjuksköterskor, fysioterapeuter och arbetsterapeuter till ekonomer, utredare och biståndshandläggare som på olika sätt bidrar till att stadens äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett rikt och självständigt liv.
Vi på myndigheten sitter i underbara Maria Park. Du kommer att ingå i LSS-enheten tillsammans med ett gäng kompetenta LSS-handläggare som arbetar inom myndighetsutövningen LSS.
Arbetsuppgifter
Grunden i arbetet handlar om att göra skillnad för dem som har behov av stöd. Skillnad gör man som LSS-handläggare genom ett engagerat och professionellt arbete varje dag. Vi handlägger ansökningar utifrån Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Inom den övriga myndigheten handläggs ansökningar utifrån Socialtjänstlagen (SoL) och bostadsanpassningsbidrag.
Vad kan du förvänta dig?
Som LSS-handläggare får du möjlighet att utreda, bedöma och fatta beslut om insatser enligt LSS. Det är viktiga beslut som påverkar individer och deras anhöriga. I arbetet ingår det att samarbeta med kunniga kollegor men även att samarbeta med den enskilde och deras familj. Du har också många kontakter med andra professioner både internt och externt.
Arbetet är i grunden självständigt men du ingår också i team och du har stor möjlighet att påverka och bidra till det pågående utvecklingsarbetet i vår verksamhet.
Uppdraget innehåller både roliga och stimulerande arbetsuppgifter med personliga möten med sökanden och deras anhöriga. Du får trevliga kollegor, kompetensutveckling och regelbunden handledning av en jurist. Arbetet är mångfacetterat och det är bra om du klarar av ett högt tempo.
Vad vi erbjuder
Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. Arbetsplatsen är rökfri och hälsomedveten. Som anställd får du ett friskvårdsbidrag på 3000 kronor per år.
Kvalifikationer
Vi söker en engagerad och driven person med socionomexamen eller motsvarande utbildning för att stärka vårt team. Du behöver ha körkort.
Vi värdesätter ett intresse för juridiska frågor och vi vill gärna att du har en viss juridisk grundkompetens. Har du erfarenhet av myndighetsutövning eller implementering av rättighetslagstiftningar? Då är det meriterande.
Du behöver kunna arbeta effektivt och känna dig trygg med datorbaserad dokumentation, gärna i Lifecare, och ha viss erfarenhet av att skriva utredningar.
Vi söker dig som är strukturerad, initiativrik, stresstålig och kommunikativ. Du har en god samarbetsförmåga och kan hantera arbetssituationer med både integritet och omdöme, samtidigt som du trivs med att arbeta självständigt.
Vill du bli en del av vårt team och bidra till vår viktiga verksamhet?
Att jobba i Helsingborgs stad
Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.
Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden.
Övrig information
För att vara rädda om varandras tid och förväntningar önskar vi att du anger löneanspråk och tillträdesdatum i din ansökan.
Sista ansökningsdag: 2024 11 03
Tillsvidareanställning tillträde enligt överenskommelse.
Helsingborgs stad arbetar mot diskriminering och för främjande av alla människors lika rättigheter och möjligheter. Sökande oavsett bakgrund är välkomna att söka till Helsingborgs stad. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen.
Innan en anställning på vård- och omsorgsförvaltningen begär vi att du visar upp ett giltigt utdrag i oöppnat kuvert från polisens belastningsregister. Du kan redan nu beställa ett belastningsregister för att påskynda rekryteringsprocessen: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/
Innan anställning kommer vi göra en kontroll av medborgarskap. Du kommer behöva uppvisa pass, nationellt ID-kort eller personbevis. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du även styrka ett giltigt arbetstillstånd eller att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd enligt Utlänningsförordningen 6 kap. §13a.
Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.
Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.