OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara en del av en unik händelse i Scanias historia där en marknadsanpassad produkt tas fram med stor frihet och innovation?
Scania håller just nu på att bygga upp en produktionsanläggning i Kina med en tillhörande R&D-avdelning som bland annat kommer skapa en produkt anpassad för den inhemska marknaden. För att satsningen ska lyckas så kommer vi behöva leverera en produkt till ett lågt satt kostnadsmål och dessutom i tid vilket sätter höga krav ur många aspekter.
Du i teamet
Gruppen du kommer att ingå i är stationerad i Södertälje och har bland annat som ansvar att ta fram kostnadsrationaliserade koncept för motor/drivlina med fokus att hitta rätt balans mellan kostnad och prestanda. Detta kanske är omvänt mot hur du tidigare har jobbat men det utmanar teknisk innovation och egenskapsoptimering lika mycket, om inte mer.
I Kina finns en systeravdelning som undersöker leverantörsbas och hittar lämpliga komponenter att köpa. Vår roll i Sverige är att förstå hur dessa komponenter kan integreras i befintlig plattform på bästa sätt, samt se till att egenskaperna i övrigt blir så bra som möjligt. Vi har även samarbete med R&D avdelningarna i Södertälje som utvecklar plattformen vi använder.
Ditt ansvarsområdet är främst komponenter på motorn men även artiklar på andra delar av drivlinan kan förekomma. Du kan få en bred variation av arbetsuppgifter allt i från till att designa artiklar, stötta kollegor i Kina med design/kravställning/verifieringsmetoder, ta fram nya koncept, strukturläggning till att hjälpa till där det behövs.
Du som person
Vi tror att du är en person som gillar att bidra med din kunskap och hjälpa till där det behövs. Du är noggrann i ditt arbete men kan hitta balansen mellan att gå in i detaljer eller lita på erfarenhet.
Det är önskvärt att du tidigare arbetat inom motorutveckling samt har Scania R&D-erfarenhet och deras artikelhanteringssystem. Du har tidigare erfarenhet från konstruktionsarbete och i dina tidigare roller har du stött på olika typer av komponenter så som fästelelement, leverantörsutvecklade- och gjutna artiklar. Kravet är inte att du ska bemästra alla dessa områden utan mer ha en generell förståelse och förmåga att sätta dig in om så behövs.
För att trivas i rollen behöver du gilla och ha lätt för att kommunicera och bygga relationer då gruppen har många gränssnitt som även är spridda på olika fysiska platser. Då samarbete med kollegor i Kina är en del av vardagen behöver du känna dig bekväm med engelska i tal och skrift.
Arbetstid
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, dagtid, i Södertälje. Beroende på din situation och behov i tjänsten kan det finns möjlighet för kortare och längre tjänsteresor, i huvudsak till Kina.
Mer information
Välkommen att kontakta Klas Telborn, Head of Powertrain Pre Development, IO Asia, klas.telborn@scania.com för mer information eller frågor om tjänsten.
Ansökan
Din ansökan ska innehålla ett personligt brev, CV och betygskopior. Scania använder tester som en del av rekryteringsprocessen. Urval och intervjuer kommer att ske löpande och tillsättning av tjänst kan ske under ansökningsperioden. En bakgrundskontroll kan komma att göras på denna tjänst. Ansök via scania.com/karriär så snart som möjligt, men senast 5 november 2023.
Välkommen med din ansökan!
Job ID: 20234028
Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2020 levererade vi 66 900 lastbilar, 5 200 bussar samt 11 000 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 125 miljarder kronor, varav över 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 50 000 medarbetare. Forskning och utveckling är huvudsakligen koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.