Mottagningshandläggare till Västerås

Arbetsbeskrivning

Migrationsverket är det naturliga navet för migrationen till Sverige. Varje år tar vi emot många tusen ansökningar från människor som vill arbeta, besöka, bo eller söka skydd i Sverige. Vi vill underlätta rörligheten över gränser genom god service och en snabb och rättssäker handläggning. Vår vision är ett Sverige som med öppenhet tar tillvara den globala migrationens möjligheter.

Migrationsverket är en arbetsplats som präglas av respekt för människan. Vi strävar efter att ingen ska bli diskriminerad och att alla ska ges lika möjligheter.

Vi söker flertalet handläggare till Mottagningsenhet 2 i Västerås. Har du den personliga kompetens och professionella kapacitet vi söker? Då erbjuder vi ett rikt och ansvarsfullt yrkesliv med många karriärvägar.

Enheten befinner sig i en expansiv fas varför vi nu söker efter nya medarbetare. Enheten består i dagsläget av fyra team som arbetar med såväl mottagnings- som återvändandefrågor. Enheten arbetar mycket med individuellt ansvar genom att medarbetarna har möjlighet att få egna ansvarsområden vilket främjar kompetensutveckligen. Enheten präglas av ett högt tempo och lokalerna är belägna nära Västerås centralstation.

Vad du kan förvänta dig
Som medarbetare på Migrationsverket kan du förvänta dig ett givande arbete i en dynamisk miljö som präglas av ett fokus på ständiga förbättringar, samarbete och respekt för människan. Du erbjuds även en gedigen introduktion och goda möjligheter till fortlöpande kompetensutveckling.

Arbetsuppgifter
Arbetet som handläggare inom mottagningen innebär omfattande kontakter med asylsökande, både i form av bemötande över receptionsdisk eller enskilda samtal i besöksrum såväl som per telefon eller vid gruppinformationer. Du utreder och beslutar om bistånd enligt lagen om mottagande av asylsökande m.fl. Du genomför muntliga utredningar och kommunicerar uppgifter i ärenden om uppehållstillstånd samt upprättar protokoll. Du ansvarar för att hålla samtal om återvändande samt att underrätta och verkställa utvisningsbeslut. Externt informationsarbete är även en del i rollen som innebär samarbete med socialtjänsten, arbetsförmedlingen, landstinget, polisen m.fl. Ditt arbete styrs i huvudsak av givet regelverk och av inkommande ärenden och situationer. Tillsammans med teamledare och kollegor arbetar du aktivt med förbättringsarbete.

Vad vi förväntar oss 
Vi förväntar oss att du är god en representant för Migrationsverket och har ett respektfullt bemötande såväl internt som externt. Du deltar aktivt i vårt förbättringsarbete och visar engagemang för vårt uppdrag och dina arbetsuppgifter. Du står även för Migrationsverkets värdeord: tydlighet, empati och mod.

Kvalifikationer 
Du har en akademisk examen med juridisk-, beteende-, eller samhällsvetenskaplig inriktning eller annan inriktning som bedöms relevant för befattningen. Det är meriterande om du har erfarenhet av professionellt bemötande av människor och arbete som ställer krav på god service. Har du även erfarenhet av administrativt arbete är även detta meriterande. Du har mycket god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska samt har goda kunskaper i Officepaketet. Du har grundläggande datakunskaper och har du kunskap om förvaltningsrättsliga ärendehantering är detta meriterande.

Personliga kompetenser 
Som person är du trygg, stabil och har självinsikt. Du ser relationer i sitt rätta perspektiv och skiljer på det personliga och professionella. Beroende på situation förhåller du dig på ett anpassat sätt. Du förstår komplicerade språkliga underlag, både talade och skrivna. Vidare producerar du egna dokument av hög kvalitét. Givetvis arbetar du bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Som person är du lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har ett intresse samt en vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar.

Upplysningar
Anställningsform: Vikariat från och med 2016-10-01 till och med 2017-06-30
Arbetstid: Kontorstid förlagd vardagar mellan 08.00-16.27
Vi tillämpar individuell lönesättning

Vill du veta mer
Om du har frågor gällande rekryteringsprocessen kan du mejla till ansvarig rekryteringskonsult, Linnéa Nilsson migrationsverket@academicwork.se  
Vill du veta mer om befattningen och arbetsuppgifterna kontaktar du Enhetschef Per Karlsson per.karlsson@migrationsverket.se

Ansökan
Välkommen med din ansökan och meritförteckning senast söndagen den 10 juli 2016. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem


Migrationsverket avböjer vänligt men bestämt alla samtal från försäljare av rekryteringstjänster och annonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Migrationsverket
  • 6 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 27 juni 2016

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024